1 Eylül 2022 Perşembe

Uzman tavsiyeleri, hangisini dikkate alacağız? / Ağustos 2022 / Matias Birrell / Goldfish

Bu yazıyı okuyorsanız ya bu portala ilginiz var, ya biri size bu portalı tavsiye etti ya da ilk defa bu portala bakıyorsunuz demektir. Kimi zaman bir uzman görüşü veya iyi bir tavsiye aldığımızdan emin olmak çok zordur. 

Önerim: Okuduklarınızla yaşadıklarınızla karşılaştırın ve size tavsiye edilen öneriyi doğrulamaya gayret edin. Goldratt “Sonuç-Sebep-Sonuç” akıl yürütmesini deneyebilirsiniz. Eğer bir Sonucun belirli bir sebebi varsa, bu sebep nedeniyle başka bir Sonucun görüleceğini tahmin edebiliriz. Buna TOC de “predicted effect reservation-öngörülen sonuç beklentisi” denir. Güncel bir örneğe birlikte bakalım, raporu indirebilirsiniz:  "The Future of Commerce Trend Report 2022” 

  1. Stoklarınızı müşterilere yaklaştırmak için mağazalara aktardığınızda, ürünler sevkiyat bölgesinde kalır ve maliyetiniz düşer, ilave maliyet olmaksızın müşterilere aynı gün veya ertesi gün dağıtım yapabilirsiniz ve
  2. bölgesel tedarik aksamalarına karşı daha dayanıklı hale gelirsiniz. Perakendeciyseniz mağazalarınızı mini dağıtım merkezlerine dönüştürmeyi düşünün.
  3. Bir tek mağazanın mini dağıtım merkezine dönüşümü son dağıtım maliyetinde %60 tasarruf etme potansiyeline sahiptir. Bu hibrit mağazalar çevrimiçi alışverişte ürün teslimi, çok kanallı teslim alternatiflerine de fırsat verecektir. 

Şimdi birer birer ele alalım: 

(1): Stokları deponuzdan bölgedeki mağazalara aktarırken navlun ödersiniz, üzerine mağazalardan müşterilere sevk ederken tekrar navlun ödersiniz – hani ilave maliyet yoktu? 

Bu cümledeki varsayımların “maliyet düşürme VE teslim zamanını kısaltma” konularında doğrulanmaları gerekecektir. Varsayımlar: 

Eğer stokları potansiyel mini dağıtım merkezi olan mağazalara sevk etmek 2 günden uzun sürüyorsa bu durumda bu mağazanın dağıtım merkezi olabilmesi için o bölgede başka mağaza olmaması gerekir. Eğer bu doğruysa, yani bu kadar az satış varsa bu bölgede mağaza açık tutmak çok iyi bir fikir sayılmaz. Bu durumda öneri bölgede çok az müşteri olmasına veya bölgenin ana depoya uzak olmasına dayalıdır.  Eğer müşterilerin mağazaya ulaşımı 2 günden kısaysa elbette mağazadan bu müşteriye yapılan teslimatlar da 2 günden kısa sürede olacaktır. Yani teslim süresi açısından ana depodan veya mağazadan yapılan teslimat süreleri aynı görünüyor.. Mağaza içindeki ürün toplama süresi derseniz… mağazaları zaten bunun için açmıyor muyuz? 

İlave olarak ana depodan mağazaya veya mağazaya yakın bir yere sevk etmenin maliyeti neden farklı olsun? Kargo konsolidasyonu derseniz bu durumda mağazadan müşteriye tekrar sevk etmeniz gerekecektir. Ancak bu iki sevkiyatın toplam navlunu ilk seferdekinden düşükse bu plan işe yarar, böyle olacağını sanmıyorum. 

(2): Sanırım 1-2 günlük kısa terminli ürünlerdeki yetersiz stok veya aşırı stok kaynaklı bulunurluk sıkıntılarını aşmak üzere mağazaları “depo” gibi konumlamaktan söz ediliyor, acaba başka bölgesel sorunlar da mı var? Eğer mağazada yüksek bulunurluk servisi sağlanmışsa müşterilerin 1-2 gün beklemesi zaten gerekmeyecektir. 

Başka bir ifadeyle, makul bir maliyetle mağazada bulunurluk sağlayamadığımız için müşterilerimizi sipariş vererek, merkez depodan gelmesini bekleyerek, geldiğinde mağazaya uğrayıp teslim alarak veya evlerine kargo ederek alışveriş etmeye ikna edelim…. Böylece mağazada bulunurluk sorunumuz kalmasın… Ama zaten tüm bunları bu sorunu çözmek için yapıyorduk ve sorun henüz çözülmedi! 

Ben çevrimiçi alışveriş yapıyorum ve 2+ gün beklemeye razıyım. Ancak mağazaya gidersem derhal teslim edilmesini bekliyorum. Özel bir pil almak istedim, çevrimiçi araştırırken buldum ve mağazaya gittim.  Maalesef sadece çevrimiçi satılıyormuş ve bunu web sitesinden anlamam bekleniyormuş. Ürünü başka bir firmadan çevrimiçi satın aldım. Yani ilk firmanın mağazasını mini dağıtım merkezi yapmasının firmaya bir faydası olmadı. Aslında mağazalar mini depo değil mini aktarma merkezi olabilirdi, stok yapmak için değil, gelen ürünün satılması için faaliyet göstermeliydi. 

(3): Evlere servis edilirken merkezden mağazaya, mağazadan eve rotası iki sevkiyat içerir, sevkiyat sayısı artarken maliyet nasıl düşebilir? Eğer mağazada bulunurluk sağlanabilseydi zaten evlere servis yapılması gerekmeyecekti. 

Bulunurluk sağlanamadığında çözüm mağazaların mini depo yapılması değildir. Zaten artan stoklarla mağazalar bugün bile depoya çevrilmiyor mu? Parıltılı isimler (mini dağıtım merkezi gibi) vermek gerçeği değiştiriyor mu? Bunun çözümünü başka bir yazıda açıklamıştım: CrossDocking: Don't try it at home!. 

Sonuç

Bu öneriyi sorguladığımda raporun bakiyesi ağırlığını önemli ölçüde yitirdi. Kulağa hoş gelen, ilk etapta doğru görünen böyle önerileri görmek beni bu uyarıyı yazmaya yönlendirdi. Üstelik bir öneri yapacağım zaman artık daha çok özen gösteriyorum. 

Yazının orjinaline bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder