12 Eylül 2022 Pazartesi

En büyük iyileştirme fırsatınız! / Rudolf Burkhard / Alkyone Consulting

Tedarik Zincirinizde performans artışı için en ciddi fırsatı büyük olasılıkla politika – kurallar – başarı kriterleri – davranışlarda bulacaksınız. Bunlar çalışanların gayretlerini optimize ettiği yerlerdir. Çalışanlar hızlı gelir artışı veya kariyer ilerlemesi hedeflerler. 

Çalışanların hedefleriyle firmanınkiler uyumlu mudur? 

Firmayla çalışanların hedefleri sıklıkla iyi hizalanmamıştır. 

Yönetim Kurulu Bakanı ve yöneticiler firmanın performansına göre ödüllendirilir. Çoğu çalışan kendi departmanlarının sorumluluk alanındaki performansına göre ödüllendirilir. Bu çalışanlar kendi departmanlarının lokal hedefi için çabalarlar. Böylece zaman içinde departmanlardaki çalışanlarla firmanın (CEO-yöneticiler) hedefleri arasında ayrışmalar görülür. 

Yaşanan lokal optimum gayretidir. Lokal optimum ilgili departman için iyi görünebilir ama firmanın bütününe zarar verme riski her zaman vardır. 

Birinci İyileştirme Hedefiniz lokal optimumdan kurtulmaktır. 

Lokal optimum örnekleri:

  1.  Her yerde etkinlik! Eğer etkinlik adet/saat gibi ifade ediliyorsa her departman bunu azamiye getirecektir. Dolayısıyla büyük partilerle çalışmak isteyeceklerdir. Sonuçta acil siparişler gecikir, genel stok seviyesi yükselir, zamanla akış yavaşlar ve siparişler gecikebilir.
  2. Üst yönetim sıklıkla üretimi maliyetleri kısmaya zorlar. Üretim bu gibi hallerde büyük partileri veya hızlı üretilen ürünleri “tercih eder”.
  3. Yıl sonu stok hedefleri ve büyük partilerle üretim gayreti sıklıkla aşırı stoklara / yetersiz stoklara sebep olur. Satıcılar satış kaçırır. Tedarik Zincirinde aşırı stoklar için depo alanı peşine düşülür.  

Lokal optimum çabası pahalı kaynaklarınızın henüz gerekmeyen ürünler için tüketilmesine yol açar.

Firmanın para kazanmasını (brüt kar) engelleyen faktörler iyileştirilmelidir:

Politikalarınız – kurallarınız – başarı kriterleriniz – çalışan davranışını değişmelidir:

  • Etkinlik sadece darboğaz için bir başarı kriteridir, her yerde değil.
  • Diğer tüm kaynaklar darboğazla uyumlu olarak çalışmalı, gerekirse durmalıdır.
  • Diğer kaynaklar darboğazın lehine gerektiğinde hızlanabilmelidir.

Odak noktanız net olmalıdır: Darboğaz! Sistem Teorisine göre her sistemde sadece tek bir darboğaz vardır.

  • CEO ve ekibi darboğazı içeren alt-sistemi bulmalıdır.
  • Alt-sistem içindeki darboğaz netleştirilmelidir. Odak noktası işte budur!

Darboğazın etkilerini düşünün:

  1. Darboğaz daha fazla para kazanmanıza engel olur.
  2. Darboğazın üretimini %10 artırırsanız, tüm sistemin üretimi (aslında satışı) %10 artar.
  3. Darboğazı 24 saat tam etkinlikle çalıştırmak için ilave masraf / yatırım gerekmez.
  4. Firma %0 fazla satışı ilave harcama olmadan elde edebilir.
  5. Eğer doğrudan maliyet fiyatın yarısı kadar ve kar %5 ise  %10 fazla satış karı ikiye katlar, ROI de büyük bir sıçrama yapar.

Böyle bir değişim için ne kadar ödemeye razı olurdunuz?

Orjinal yazıya buradan ulaşabilirsiniz.    Rudolf Burkhard  / Ağustos 2022

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder