30 Haziran 2015 Salı

Nedir bu tahminden çektiğimiz?


ERP kullanıyoruz, çalışması için satış tahmini yapmak zorunda kalıyoruz, tahminler hatalı çıkıyor, kimi zaman aşırı stok, kimi zaman yetersiz stokla yakalanıyoruz.

Maliyet Muhasebesi kullanıyoruz, standart maliyet formlarına birim maliyet yazıyoruz, fiyat baskısı nedeniyle ürünümüzü ucuzlatmak için birim maliyeti düşürmek istiyoruz. Partileri büyütüyoruz, tip değişimlerinden sakınıyoruz, stok yaparak departmanlarda verimi artırmaya uğraşıyoruz. Kağıt üstünde ürünler ucuzluyor ama stoklar tavan yapıyor.
  • Tahmin, özünde hatalıdır.
  • Ne kadar uzun vadeli bakarsanız tahmin hatası da o kadar artar.
  • Ne kadar detaylı bakarsanız, hatası o kadar artar.
  • Geçmiş veriniz ne kadar bulanıksa hatası o kadar artar.
  • Tahmin sürekliliğe dayalıdır, kesikli talep veya önemli olaylar karşısında çok yanılır.
  • Üstelik tahmini genellikle tek bir sayı olarak yorumlamaya alışığız, hatasını görmezden geliriz.
Tahminler bazı şirketlerde senaryolarla destekleniyor. Her türlü önemli stratejik kararın iyimser - normal - kötümser senaryolara dayanıklı olması bekleniyor. Tahminin "itme (push)" tabiatı, senaryoların "çekme (pull)" tabiatıyla dengelenmeye çalışılıyor. Ancak yine de üretim ve satış gibi sürekliliği olan konularda beylik tahmin yöntemleri hâlâ kullanılıyor.

Tedarik Zincirlerine en büyük zararı tahminler veriyor. Tahmine göre alıyor, tahmine göre üretiyor, tahmine göre stok yapıyor, tahmine göre dağıtıyoruz. Sonra da aşırı stok, yetersiz stok arasında panikle salınıyoruz.

Tedarik Zincirlerinde fonksiyonel (düşük kâr marjlı, düşük çeşitlilik, düşük değişkenlik, tahmin edilebilirlik, uzun akış süresi, uzun ömür, sezon sonunda indirim gerektirmeyen) ürünlerle inovatif (moda, yüksek kâr marjlı, yüksek çeşitlilik, yüksek değişkenlik, kısa akış süresi, kısa ömür, sezon sonunda indirim gerektiren) ürünler arasında fark gözetilmelidir.

Fonksiyonel ürünler bildiğiniz usulde verimlilik esasıyla yönetilebilir. Uzak diyarlardan ucuza mal getirebilirsiniz, stok yapabilirsiniz. Yok satacağınıza stok yaparsınız, olur biter.

Inovatif olanlar için pazara duyarlılık ciddi şekilde önemlidir. Yok satmak çok daha büyük kayıplara yol açar. Şimdi akış süresini kısaltmanız, uygun şekilde stok veya zaman tamponu yapmanız, dinamik olmanız gerekir.

Eğer hem fonksiyonel hem inovatif ürünleriniz var ve tek tip tedarik zinciri çalıştırıyorsanız mutluluk size uzak demektir..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder