9 Kasım 2021 Salı

Day 7 - 8 - 9 of 12: Sayısal hedefler - Yeni İklim - Engin Bilgi / Henry R. Neave / 2021

DAY 7 - SAYISAL HEDEFLER, DÖNÜŞÜM ENGELLERİ 

Sayısal hedefler 3 gruba ayrılır, Deming sadece 3.gruptakilere karşıdır:

  1. Gerçekler : tartışmaya yer bırakmayan, hoşunuza gitmeyebilen ama kesin olanlar. Örnek: xx TL kar olmadığı takdirde bankanın iptal edeceği kredi limiti, bu durumda kar hedefiniz minimum xx TL dir, gerçektir.
  2. Kılavuzlar : yargılamak, ödüllendirmek veya cezalandırmak için değil, sadece rehberlik için kullanılanlar. Örnek: bütçe, satış tahmini
  3. Derecelendirme araçları : ödül / ceza için kullanılanlar. Örnek: satış komisyonu, üretim kotası, prim, sıralama tabloları
Derecelendirme araçları tek boyutludur ancak gerek makine gerekse insanlarda performans çok boyutludur, diğerleriyle etkileşim içindedir. Ayrıca lokal ölçüm sisteme katkıyı ifade etmeyebilir.

Peter Scholtes The Leader's Handbook kitabında yöneticilerin neden derecelendirme araçlarına ihtiyaç duyduklarını listelemiş daha sonra da her birinin yerine alternatifler önermiştir:

  • Çok iyi ve çok kötü performansları fark ederek tepki vermek,
  • Prim için zemin hazırlamak,
  • Bireysel olarak çalışana geri bildirim verebilmek,
  • Departmana yön-odak göstermek,
  • Kariyer hedeflerini göstermek,
  • Eğitim ve iş başı pratik ihtiyaçlarını belirlemek,
  • Terfi adaylarını belirlemek,
  • İşten çıkarılacakları belirlemek,
  • Çalışanlarla amirleri arasındaki ilişkiyi güçlendirmek,
  • Mahkeme halinde kanıt biriktirmek,
  • Mevzuat şartlarına uymak,
  • Çalışanları motive etmek
Deming, Dönüşümün Engellerini listelemiştir:

  1. Hope for instant pudding - anlık çözüm hevesi. Örnek: Demleme yerine poşet çay 
  2. The supposition that solving problems, automation, gadgets and new machinery will transform industry - teknolojiyle her şey çözülür yanılgısı. Örnek: bir yazılım aldınız diye uçacak değilsiniz, çözdüğünüz problem zaten olmaması gereken bir sorundu.
  3. Search for examples - emsal aramak. Örnek: başkalarını düşünmeden kopyalamak bünyenize uymayabilir. Hep takipçi kalırsınız. Tecrübe dönüşüm için yeterli değildir.
  4. "Our problems are different" - "Bizim durumumuz özel". Öğrenmek ve değişmek istemeyen yöneticilerin tipik tepkisidir.
  5.  Obsolescence in schools - müfredatlar yetersiz. İşletme Fakültelerinde üretim kendi mecrasından koparılarak finansman-muhasebe bağlamına oturtuluyor. Kalite ve üretim göz ardı ediliyor.
  6. Poor teaching of statistical methods in industry - sanayide istatistik teknikler yeterince öğretilmiyor. Akademik istatistikten söz edilmiyor, en temel haliyle kontrol şeması oluşturma, kullanma ve yorumlama yeterlidir. Kontrol şeması gerçek hayat için tasarlanmıştır.
  7. Use of tables for acceptance - AQL örnekleme tablolarının kullanımı. Kaliteyi üretmek yerine seçmek fikrine dayanır, bir miktar kusurun kabulü demektir, spekte uyum iyileştirme hissini öldürür.
  8. "Our Quality Control Department takes care of all our problems of quality" - "Kalite Departmanımız tüm kalite problemlerimizi çözer". Kalite kontrolle veya güvenceyle değil, üretilerek sağlanır.
  9. "Our troubles lie entirely in the workforce" - "Problemlerimiz çalışanlardan kaynaklanır". Deming problem ve fırsatların %85 sistemde olduğunu söylemişti, daha sonra %94 dedi, son zamanlarında %98 dedi. Sorun çalışanlar değildir, sistemdir.
  10. False starts - Hatalı başlangıçlar. Hevesle başlayan, stratejisi (nasıl yapılacağı) belirsiz olan projeler başarısızlıkla bitiyor, yenisine önyargı oluşmasına neden oluyor.
  11. "We installed quality control" - "Kalite kontrolu yerleştirdik". Bunu düşünen yönetimler bilmelidir ki bu durumda ne kaliteye ne de kontrole ulaşabilirsiniz.
  12. The unmanned computer - İnsansız makine. Bilgisayar veya makine sizin yerinize düşünemez, yorumlayamaz.
  13. The supposition that it is only necessary to meet specifications - sadece spekte uymak yeter yanılgısı. Taguchi kayıplar fonksiyonu spektlere yaklaştığınızda kayıpların çok hızlı artacağını söyler. Bu yaklaşımda iyileştirme fikri kaybolur.
  14. The fallacy of zero defects - Sıfır hata aldatmacası. Firmayı yersiz müdahaleye, verileri saklamaya, spekt aralıklarını genişletmeye vb yönlendirir.
  15. Inadequate testing of prototypes - numunelerin yetersiz incelenmesi. Büyük partilerle üretime başlamadan önce testler, pilot üretim denemeleri yapılmalıdır.
  16. "Anyone that comes to try to help us must understand all about our business" - "Bize yardım edeceklerin bizim işimizi tamamaen anlamaları gerekir". Bir sistem kendi kendisini anlayamaz. Gerçek yardım işletme körlüğü olmayan dışarıdan birisiyle gelir.
DAY 8 - YENİ İKLİM

Yönetim eskinin olumsuz pratiklerini bozmadan önce yerine yenisini geliştirmiş olmalıdır. Yeni ikilimin ana unsurları:

  • Joy in work - iş hazzı, işyerinde olmanın, iş yapmanın verdiği coşku
  • Innovation - not just improvement - Inovasyon, sıradan iyileştirmeden fazlası, üründe, hizmette, süreçte, istihdam sağlayabilecek gibi
  • Cooperation: win-win - Yardımlaşma, dayanışma, herkes kazanacak, sıralama değil, en iyi değil
DAY 9 - ENGİN BİLGİ SİSTEMİ

Bilmek gerekmez, öğrenebilmek yeter. Shewart'ın eski ve yeni tarzı gösteren çizimi yazının başında görülebilir.

Geleneksel organizasyon şeması kimin kime rapor vereceğini gösterir, sorumluyu bulmayı hedefler, dikeydir, silolara ayırır, patrona doğrudur, sistem fikrine terstir. 

Deming Japonya' da bir büyük sistemin içinde olduğumuzu söyleyerek başlamış, organizasyonun akışa uydurulmasını istemiştir.

Yandaki şemada kişiler yaptıkları işler için kimlerle etkileşimde olduklarını görebilir, yataydır, akışı takip eder, müşteriye doğrudur. Firmanın amacını kişilerin işlerine indirger. Çalışanlar katkılarını görebilir.

Peter Scholtes'in diagramında System of Profound Knowledge - Engin Bilgi Sistemi 4 ana unsuruyla gösterilmiştir.


Understanding of systems - sistemi anlamak.
sistemin varlığını ve sonuçlara etkisini idrak etmek, parçaların kendi aralarındaki etkileşim ve bağımlılığı anlamak

Understanding a theory of knowledge - bilgi teorisini anlamak. Öğrenme sürecinde teori ve sonuç tahmini ilişkisini kavramak, teoriyle tecrübe ilişkisini anlamak, operasyonel tanımların iş sonuçlarına etkisini görmek

Understanding variation - değişkenliği anlamak. Değişkenliğin sebeplerini ve uygun tepkiyi anlamak, yersiz müdahalelerin sonuçlarını kavramak

Understanding psychology and human behaviour - psikoloji ve davranışı anlamak. İçten gelen - dıştan gelen motivasyonu kavramak, sistemin çalışanların performansına olan etkisini anlamak, sayısal derecelendirme araçlarının olumsuz etkilerini anlamak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder