12 Haziran 2017 Pazartesi

The Culture Map - Vietnam Vaka Calismasi


Sahici Bir Vaka Calismasi - Long An, Vietnam, Haziran'17

Erin Meyer' in kitabini okuduktan sonra web sitesindeki ucretsiz anketi doldurdum. Boylece hem kendi profilimi hem de Turkiye ortalama profilini elde ettim.

Daha sonra ekibimizdeki Vietnamli kizlarimizdan doldurmalarini rica ettim. Maalesef Vietnam ortalamasini goremedik.

Capraz kontrol icin senelerdir Vietnam'da yasayan Belcikali patronumuzu da calismaya dahil ettik.

Sonuclarimizi yandaki gibi bir arada gosterdik, cafe da (buzlu Vietnam kahvesi) icerken birlikte degerlendirdik.

Ilk gozumuze takilan Vietnamli olmalarina ragmen Tu ve Bich'in farkli profilde olmalariydi. Aslinda her ne kadar "hepimiz insaniz" desek de aslinda her birimiz "biricigiz".

Daha sonra benim profilimle Turkiye profilinin farkliligina baktik. Ortalamalarin yanilticiligina sahit olduk. Genel degerlendirmede aklimizda tutmaya karar verdik.

1. ILETISIM: Yaptigimiz konfeksiyon isinin dogasi, senelerin yonetim tecrubesi, farkli dil ve kulturle karsilasmak nedeniyle tedbirli olma gayesiyle olabildigince madde madde ve net konusmaya / yazmaya gayret ediyorum. Ekibimin bundan memnun oldugunu gordum. Artik onemli bir konu, karisik bir talimat oldugunda veya heyecanli / gergin hissettigim anlarda daha yavas konusmaya, mumkunse yazmaya ozen gosteriyorum.

2. DEGERLENDIRME: Zaman baskisiyla is yaparak gecen senelerden sonra hatayla karsilastigimda ilk tepkim hemen mudahale etmekti. Burada biraz daha "insan" oldugumuzu hatirlamaya gayret ediyorum. Hala olumsuz geri bildirim veriyorum ama en azindan bunu grup icindeyken yapmiyorum, utandirmaktan kaciniyorum. Diger taraftan olumlu bir sey gorursem hemen ve herkesin icinde kutluyorum..

3. IKNA: Tuhaf bir sekilde ekiple benzerligimiz var. Endustri Muhendisi olan Bich' in uygulayarak ogrenmesine sasirmamak gerek aslinda. Artik yeni bir sey istedigimde form / uygulama / resim / video vb ornekleyerek acikliyorum.

4. LIDERLIK: Komunist ve savaslarla dolu tarih nedeniyle askeri egilimli bir toplumda hiyerarsik hissiyat hakim. Hindistanin kast sistemi, Cin - Konfucyus ogretisindeki tanimlanmis roller gibi faktorlere hayatin her noktasinda ortulu olarak rastlanabiliyor. Banda girdigimde dogrudan operatore talimat vermek yerine artik sabirla bant sefini ariyorum, kulaktan kulaga oynuyoruz, ise yariyor. Talimat vermek burada incelikli bir is cunku bir kere uygulamaya girdiginde beyin devre disi kaliyor, dusunmuyorlar, yapiyorlar. Olumsuz algilamaya gerek yok, bundan yararlanmaya calisiyorum. Iyi dusunulmus bir talimat surekli ve tutarli bir uygulamayla odullendiriliyor. Isler karistiginda birinin "ben ne dersem onu yapacaksiniz" demesine ihtiyac duyuyorlar, bu da cogu zaman ben oluyorum ancak ben de tercumanimin aktarabildigi kadarim (!) Burada onlarin "muduru" degilim, "babalariyim" Bu Konfucyuste karsilik bulan alginin dogal sonucu, kizabilirim ama onlari gozetmem de gerekir. Onlar bana emanet...

5. KARAR: Kendi kulturumuzun ve is pratigimin bir yansimasi olarak dogru olduguna inandiklarim icin mutabakatla zaman kaybetmeden uygulamaya gecmek gibi bir aliskanligim var. Burada ilk bir iki ayda guzel gelisme gosterdik ama yine de bu tavrimin araziye uydurulmasi gerekiyor. Fikirlerini soruyorum, karsit gorus icin tesvik ediyorum, bilerek yanlis soyluyor ve bulmalarini sagliyorum ama son tahlilde karari ben veriyorum.

6. GUVEN: Birbirimize benziyoruz. Turkiye oryantal kulture yakin, benim de buna yogun ilgim
var. Uzak Dogu, alistigimiz oryantalin bir baska versiyonu. "Cin-Japonya-Vietnam hepsi ayni" fikri maalesef dogru degil, hepsi kendine ozgu. Turkiye'deki patronlarimizin batili kulture ozgu sonuc-is performansi beklentisinden farkli olarak doguda isler iliskilerle yuruyor, guven zor kazaniliyor. Bant seflerimden birisi oglunun dogum gunune davet etti, guvenini kazanmam tastamam 3 ay surmus!

7. ANLASMAZLIK: Beni sasirtan sekilde anlasmazlikla yuzlesmeye istekliler. Bunu ekibin genc ve istekli olmasina bagliyorum. Daha olgun yaslarda olanlar net sekilde anlasmazliklardan kaciniyor, sessiz kaliyorlar. Cok ustune giderseniz kadin-erkek fark etmeksizin gozleri doluyor, insan bir tuhaf oluyor... Genellikle icedonukler, ustleriyle olan iliskilerde sessizler, kendi aralarinda gurultuculer.

8. PLANLAMA: Gordugume inanamadim, terminlere benden daha duyarli olabilirler miydi sahiden? Sonra anladim ki hassas olduklari zamanlar yemek saatleri-paydos saatleri gibi cocukluktan beri yasayageldikleri hayatin dogal bolumleriymis! Bu konularda esneklik gosteremiyorlar.. Bunun disinda uzun vadeli plan - butce vb yapilabilecek bir stabilite maalesef yok, her turlu plan surekli revize gerektiriyor, icinde bulundugumuz ani yasiyoruz, cogu zaman yarini dusunemiyoruz. Bir taraftan da heyecan verici! Onlarin temposuna uymaya ozen gosteriyorum, trafigin akis hiziyla surmek gerekiyor.

Ekiple iliskilerimiz ilk basladigim gune kiyasla simdilerde daha iyi. Kulturel farklarin farkindaligi bile hayatinizi kolaylastiracak ipuclari icerebiliyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder