15 Ağustos 2022 Pazartesi

Yönetimin Kritik Görevi: Kısıtı belirleyin! / Rudolf Burkhard

Firmanın ana hedefi büyümektir ama işe yaraması için kar ve ROI de yüksek % artış görmelisiniz.

Bu artışı sağlamak için gösterilen çabanın sağlanan artışa oranı “yönetimin etkinliğidir”.

Dolayısıyla doğru soru “en az çabayla en iyi sonucu elde etmek için ne yapmalıyım?” şeklindedir.

Yöneticilerin ilk aklına gelen kaynakları iyileştirecek yatırımlardır.

Yöneticiler satışı - üretimi artırmak, ar-geyi hızlandırmak isterler, darboğaz gibi görünen kaynaklara uzak bir gelecekte kendini amorti etmesi beklenen yatırım harcaması önerirler. 

Ya zaten elimizde olanı kullanabilseydik?

Nerede olursa olsun kısıt aşırı yüklenmiştir. Yöneticilerin aşırı yüklenmenin sebebini ararken kısıtta yapılan işleri listelerler. Bu liste neredeyse her zaman başkalarının da aynı şekilde iyi yapabileceği, kısıt yerine başka yerde yapılabilen, daha az vasıflı çalışanlarca da pekala yapılabilen,…. işler içerir.

Eğer yönetim kısıtı daha etkin kullanmaya karar verirse doğal olarak daha fazla üretecek, daha fazla gelir yaratacak ve bu fazlalık doğrudan kazanca yazılacaktır. Aynı dönemde %10 fazla üretebilirsek %10 fazla kazanmaz mıyız? 

Yöneticilerin ilk iki adımı:

  1. Kısıtı (darboğazı) belirleyin.
  2. Kısıtı daha etkin kullanın. 

Kısıtı nasıl bulacaksınız?

  • Bir fili yutan yılanı düşünün, işte bu işletmenizdeki büyük partilerin etkisidir.
  • Büyük parti işletmeyi gezer, nerede görürseniz orayı kısıt zannedersiniz. Bir çok fabrika müdürü bu nedenle “kısıtın her yerde olduğunu” söyler.  
  • Planlamacılarınız – iş takipçileriniz size kısıtın nerede olduğunu söyleyebilir. Önemli bir müşterinin siparişini hızlandırmak gerektiğinde veya ay sonu sevkiyat hedeflerini tutturmak için gittikleri yerdir.
  • Mühendisler kısıtın yeri konusunda iyi bir kaynak sayılmazlar, onlar “kısıtın her yerde olduğunu” düşünmeye alışıktır.
  • Bir süre işletmeye yeni iş çıkışını durdursak? Böylece içerideki büyük partiler hareket eder ve esas kısıt görünür hale gelir.
  • Bazı yazılımlar (örneğin Alkyone’s Simple Planning) sizin için kısıtı belirler, kısıtın yeri değişirse fark eder.

Kısıtı nasıl daha etkin kullanacaksınız?

Amacınızın para kazanmak olduğunu varsayarsak kısıtı kullanan tüm ürünlerin “etkin” biçimde satılmasını arzu ederiz. Kısıtta kullanılan birim zaman için en yüksek getiriyi sağlayan ürünlerin öncelikli olması gerekir. Ama siz her durumda müşteriye verilen sözleri aklınızda tutun.

Kısıt kapasitesi kullanmayan ürünler “serbest” ürünlerdir, mümkün mertebe çok satmaya bakın. 

Diğer kaynaklar ne olacak?

Bir sonraki yazıda daha geniş açıklanacaktır. Kısaca diğer kaynakların işi kısıtı işler halde tutmaktır, daha fazlası değil! 

Görselde Peter Drucker üst yönetimi suçluyor, belki bu yazıdakine paralel düşünerek suçluluk hissimizi azaltabiliriz! 

Yazının orjinaline bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz. Rudolf Burkhard - Alkyone Consulting

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder