17 Haziran 2022 Cuma

Taze ekmek tedarik zinciri ?!

Raf ömrü çok kısa olan ürünler satan bir fırın değerlendiriliyor. Paket un vb ürünler var, satışların %30 u ekmektir. Tahıllı gibi özgün ekmeklerde fiyat klasik ekmeğin 4-5 katına ulaşırken hammadde maliyeti kabaca 2 katını geçmiyor. %50 kar marjıyla klasik ekmekten 2 TL kazanılıyorsa, özgün ekmekten 8 TL kazanılıyor. Özgün ekmek satışı doğal olarak klasik ekmekten daha az oluyor. Günde bir sefer sabahları dağıtım yapıyorlar. Ekmekte brüt kar satışın %40-50 si kadar, dağıtım maliyeti satışın %3 ü kadar ve mağazaların ekmekteki kar marjı %15. Kendi araçlarından oluşan bir dağıtım filoları var.

Sabah ve öğleden sonra olmak üzere günde 2 safer dağıtım yapmaya başlıyorlar. Öğleden sonra da taze ekmek bulunabilirliği sağlandığı için satışların %30 artacağı tahmin ediliyor. Artış %10 olsa bile iyi, çünkü dağıtım maliyeti iki katına çıksa bile ancak %6 oluyor ki, artan satış bunu kolayca karşılıyor.

Satış %30 artarsa X bu tüm satışların %30 luk bir grubuysa X hammaddeden sonra geriye kalan kar %50 ise = karda beklenen artış yaklaşık %5 olur.

Bu idare eder bir durumdur, bir sıçrama sayılmaz.. Satışın bundan daha fazla artması çok olası değil çünkü mağazalar "tedbirli" davranır. Satılmayan bir klasik ekmek, satılan 5 klasik ekmeğin kazancını silip süpürüyor ! 

Günde 2 dağıtım özgün ekmekler için pazar yaratır ancak mağazanın "tedbir" eğilimi kırılmalıdır. Bunun için satılmayan özgün ekmekleri tam bedelle iade almayı kabul ederler. Ayrıca klasik ekmekte de satılmayanları tam bedelle iade alırlar (poşetlidir, 4 gün raf ömrü vardır, yemekçi firmalara hala satılabilir). Satılan her bir özgün ekmek, iade alınan 2 özgün ekmeği karşılıyor. İlk test çalışmasında satış artışı ortalama %118 oluyor !!! 

Dağıtım görevlisi mağazaya girdiğinde dünden kalan ekmek yoksa dün verdiğinden biraz daha fazlasını veriyor; dünden kalan varsa dün verdiğinden biraz daha azını veriyor. Bu uygulamadan sonra günde 2 defadan günde bir defaya geri döndüler. Fırının dağıtım filosu sabah dağıtımından sonra tamamen boştu, bu filoyu başka firmaların mallarını dağıtmak için kullanmaya karar verdiler.. Dağıtım sıklığının haftada bir defadan günde 2 defaya artmasıyla birlikte

  • genel stok seviyesi azaldı
  • yok satarlar azaldığı için satışlar arttı
  • mağaza başına satış arttı X mağaza sayısı arttı = satışta sıçrama oldu 

Üretim buna uymakta zorlandı: Lokal verime ve tüm fabrikanın sürekli çalışması gereğine ve büyük partilerle çalışma alışkanlığına sahiptiler. Sadece satılan malları yapmaya ve küçük partilerle çalışmaya alışacaklar. Akış süreleri hızlanacak, sadece istenilenleri yapınca ve bunu hızlı yapınca kapasite fazlası oluşacak, kapasite fazlası hammadde karşılığının biraz üzerinde "rekabetçi" fiyatlarla satışa yönlendirilebilecek. 

Satış planlamasında projeksiyondan (tahmin) vazgeçildi, mağaza başına hedef stok belirlendi, satan ürünlerin yerine günlük yenileri sevk edildi, yok satma bitti.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder