23 Temmuz 2014 Çarşamba

What Got You Here Won't Get You There / Marshall Goldsmith / 2008 / kitap özeti


Profile books / Marshall Goldsmith / 2008 /
Amazon.com ve New York Times ve Wall Street Journal bestseller
 
Değişime engel olan 4 yaygın inanç:
  • Başardım : eskiden işe yaramıştı, yine yarayacaktır
  • Başarabilirim : daha önce denediklerimin hepsini başarmıştım, bunu da yaparım, ya bu kadarına yeteneğim yoksa ???
  • Başaracağım : biraz hırs biraz da motivasyonla elimden kaçamaz, henüz iyi sonuç alamadıysam belki biraz daha zaman gerekiyordur...
  • Başarmayı seçtim : iş bana verildiyse demek ki uygunum, nasılsa yaparım. Belki de akıllı olup neyi yapamayacağımı ayırmam gerekiyordur...
Bazan başarı davranışlarımız sayesinde gelir, bazan da davranışlarımıza RAĞMEN !
 
Doğal olarak insanlar kendi değer yargılarına göre kendi menfaatlerine olan şeyleri yaparlar.
 
Daha başarılı olmamızı engelleyen 21 davranış alışkanlığı:
  1. Kazanma hırsı : ne olursa olsun ben kazanmalıyım, ben birim sen sıfırsın
  2. Değer ekleme arzusu : üç kuruşluk da olsa söylediğine bir şeyler eklerim, sen darılsan da eklerim
  3. Yargılama isteği : fikirlerinizi söyleyebilirsiniz ama ben de not veririm, darılsanız bile!
  4. Yıkıcı eleştiriler : söylemeden önce "bunu söylemenin bir yararı var mı?" diye düşün
  5. Hayır - Ama - Ancak ile söze başlamak : haklı olma arzusuyla sürekli karşıdakinin eksiklerini arama hali
  6. Çok zekiyim hali : her şeyi biliyormuş, her şeyi düşünmüş gibi davranmak, karşıdakini neredeyse küçümsemek durumu, "en azından senden daha zekiyim"
  7. Sinirliyken konuşmak : Kontrolu kaybetmişken en iyisi sakinleşene kadar susmak, verilen hasarın büyüklüğü sonradan anlaşılıyor..
  8. Negatiflik : sorulmasa bile "neden olmayacağını" anlatma ihtiyacı
  9. Bilgi saklamak : bilinçli olanı hainliktir, farkında olmadan (çok meşgulken, unutmuşken, nasıl yapılacağını iyi tarif etmemişken, ..) yapılanlar iyi sonuç almayı zorlaştırır
  10. Yeterince takdir edememek : çevremizdekileri takdir etmek, orada olduklarını ve bundan memnun olduğumuzu göstermektir
  11. Tüm iyileri sahiplenmek : başkasının zaferlerinden de haksız yere kendimize pay çıkarmak çevremizdekilerin bize olan güvenini sarsar
  12. Mazeret uydurmak : hatalarımızın sorumluluğunu mertçe üstlenmeliyiz, kendi kusurlarımızın üstüne gidersek şimdikinden daha iyi biri olabiliriz
  13. Geçmişte yaşamak : "düzenin kurbanıyım" hali, geçmişi anlayabilirsin - o kadar ! Değiştiremezsin. Değiştirebileceğin tek şey gelecektir...
  14. Sevdiklerini kayırmak : Takdir bize yakın olanlara değil, hak edenlere gitmelidir, yoksa gerçekten iyi olanları küstürebiliriz
  15. Özür dileyememek : Yanlış yapabiliriz, ancak hatayı kabullenip özür dileyebilmek = hatalarımızla ve çevremizdekilerle yüzleşmektir.
  16. Dinlememek : öncelikle saygısızlıktır, sonrasında ihtiyacımız olan olumlu katkıyı fark edememe riskidir, buna tahammül edemeyen iyiler bu yüzden işten bile ayrılabiliyor
  17. Şükran gösterememek : verilen tavsiyeleri dinleyip teşekkür etmekle bilgimiz eksilmez, işimize gelmezse yapmayız, olur biter..
  18. Ulağı cezalandırmak : herkes iyi haber almak ister, ulak cezalandırılırsakötü haberlerden haberimiz olmaz
  19. Başkalarını suçlamak : kendinden başka herkesi suçlamak zayıflıktır
  20. Kendim olma arzusu : kendimizden çok başkalarına odaklanırsak daha başarılı oluruz, ne olduğumuz değil, nasıl algılandığımız daha önemlidir
  21. Amaç takıntısı : ne pahasına olursa olsun hedefe ulaşma arzusu, büyük resmi görebilmek gerekir, ne olduğu kadar nasıl olduğu da önemlidir
Daha iyi olmak için değişmeliyiz, ana adımlar:
  • Geri bildirim: görev hakkında olmalı, kişi hakkında değil. negatif olmamalı, olumlu yönlendirme içermeli, geri bildirim için teşekkür edilir kendi fikrin söylenmez
  • Bilinçli geri bildirim : geçmişle barışık, objektif, olumlu yönlendirme içeren yakın çevreye soru listesi verilir, isimsiz olarak doldurmaları istenir
  • Bilinçsiz geri bildirim : bir an için durup, dinler ve başkalarının gözünde nasıl göründüğümüzü düşünürsek fark edeceklerimizdir (bizim bilmediğimiz ama başkalarının gördükleri)
  • Gözlemli geri bildirim : hakkımızda yapıldığını düşündüğümüz yorumların listesi, sesleri duymadan gördüklerimizin yorumu, yapmak istediğimiz bir şeyin gerekçeleri listesi, kendimiz hakkında doğru olduğunu iddia ettiğimiz yanlışların listesi, ev ahalisinin hakkımızdaki yorumları, ..
  • Özür Dilemek : Samimi olarak özür dile + gelecekte daha iyi yapacağına dair söz ver + başka bir şeyle sulandırmadan sus
  • İlan etmek : Değişim arzunu çevrene duyur, sana yardım etmelerini iste, sık sık değerlendirmeye çalış, herkes bilsin ki kendi kendine vazgeçmeye kalkışma !
  • Dinlemek : Önce düşün sonra konuş. Saygıyla ve dikkatini vererek dinle. Eğer buna değmeyecekse konuşma ve dinlemeye devam et. Soru sorduysan cevabı bekle. Diğerinin cümlelerini tamamlama, sözünü kesme. Hayır - ama - ancak kelimelerini kullanma. dinlemenin sonunda konuyla ilgili anlamlı bir soru sorarak anladığını ve dinlediğini teyit et. Kendini ispatlamaya vs çalışma, oradasın çünkü dinlemeye geldin.
  • Teşekkür etmek : konuşmaları, tartışmaları, yanlış anlamaları vs olumlu bir şekilde sonlandırır, samimi ol yeter, cömert davran !
  • Takip etmek : Anlaşılması, bir işin yapılacağını garanti etmez. Sağlıklı olmak için kiloma dikkat etmeliyim, bunu biliyorum, peki ne kadar yapıyorum ? Takip edilmesi işin iyi gideceğini garanti etmez, edilmemesi kötü gideceğini garantiler. Bir şirkette herkes her konuyu mesajı verenin istediği berraklıkta anlamayabilir. Hiç bir güzel sonuç birdenbire ortaya çıkmaz, her zaman bir süreç vardır, her süreç takip edilmelidir.
  • İleri bildirim : Kendinle ilgili geliştirmek istediğin en önemli konuyu seç, karşılaştığın kişilere (tamamen yabancı olsalar bile) bu konuda kendini nasıl geliştirebileceğini sor, teşekkür et, ilginç ve yararlı bulduklarını denersin. Gelecek hakkında konuş, teşekkür et, olumlu düşün. Yararlı fikirlerle karşılaşabilirsin, gelecek hakkında olur, gelecek değiştirilebilir, cevap verme ihtiyacı olmadığı için daha iyi dinlenebilir
Değişimi başarırken aklında olması gerekenler:
  • Davranışı değiştirmekle düzelemeyecek kadar ciddi bir derdin olabilir : belki de IT teknisyeni gerekiyordur..
  • Tek ve en önemli konuda değişmeye çalış, aynı anda hepsinde birden başarılı olamazsın
  • Gerçekten neyi değiştirmek istediğini iyi seç; umduğundan uzun sürebilir, umduğundan zor olabilir, yapmanı engelleyecek sebepler ortaya çıkabilir, sonuçları umduğun kadar iyi çıkmayabilir, sürdürmesi zor olabilir.
  • Duyman gereken gerçekten saklanmaya çalışma : sonuçta senin için iyi olacak, başkasını değil kendini geliştirmeye çalışıyorsun
  • İdeal davranış yoktur, aslında ideal davranan birey yoktur, herkesin bazı yanları güçlü bazı yanları zayıftır, mükemmel olmak şart değil !
  • Ölçemezsen yönetemezsin; illa da işle ilgili ölçülebilir metrik olması gerekmez, "çocuklarla birlikte geçirilen saatler" de ölçülebilir
  • Motivasyon kolaylığı açısından değiştirmek istediğin yanlış davranışı para cezası olarak canlı tut
  • Değişmek için uygun bir zamanı boş yere bekleme, gelmez. Değişmek istiyorsan ŞİMDİ harekete geç !
Aşağıdaki hallerden uzak dur, bunları değiştiremezsin:
  • Bir problemi olduğunu düşünmeyenler
  • Şirket için yanlış olacak bir stratejide ısrar edenler
  • İşinde mutsuz olanlar
  • Kendinden başka herkeste problem olduğunu düşünenler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder