Akademik bir yazı değildir. Satınalma Dergisi ve Tekstil Mühendisinin Sesi Dergisinde yayınlanmştır. UNSDG- United Nations Sustainable Development Goals adı altında 17 başlıkta onlarca alt kırılımla hedefler belirlendi. 20 yılı aşkın bir süredir üzerinde çalışılıyor.
1.Sanayi devriminden bugüne kadar yeryüzünün kabuk sıcaklığı izlendiğinde yaklaşan tehlike fark ediliyor. İklim Değişikliği ve sıcaklık artışının küresel anlamda 1,5 dereceyle sınırlandırılması bu farkındalıktan sonra gerçekleşiyor.
Ülkeler kadar firmaların ve bireylerin de katılımına ihtiyaç duyuluyor. Earth Overshoot Day – dünyanın yılda yenileyebildiği kaynakları tükettiğimiz gün olarak tanımlanıyor, 2021 senesinde 29 Temmuz olarak rapor edildi.
Planet Boundary kavramı UNSDG hedef alanlarıyla örtüşür, bazı hedef alanlarında çoktan sınırı aştığımızı, bazılarında riskli durumda olduğumuzu gösterir. Kate Raworth tarafından geliştirilen Doughnut kavramı asgari seviye olarak sosyal uygunluğu ve azami seviye olarak çevresel tavanı gösteriyor. Aşımlar kırmızıyla gösterilmiş, sosyal şartları sağlayamadığımızda içe doğru aşım, çevresel etkimizi sınırlayamadığımızda dışa doğru aşım gerçekleşiyor.
Tedarik Zincirleri sebep oldukları sonuçların sebepleriyle olan ilişkinin farklı coğrafyalarda, farklı zamanlarda olması ve bilgi sistemleriyle bağlılık nedeniyle kamçı etkisine maruz kalmalar nedeniyle gezegenin geleceğini etkileyecek ölçektedirler. Resmin tamamını canlandırabilmek için Marka Perakendeci – Konfeksiyon Üreticisi – Kumaş Üreticisi senaryosunu geleneksel ve sürdürülebilir tedarik zinciri olarak karşılaştıralım.
Geleneksel Tedarik Zinciri
Geleneksel Marka Perakendecisinin işleyişi sezonluk koleksiyon hazırlanması, satış tahminlerine göre model bazında satınalma siparişlerinin oluşturulması, bütçeye uygun uzak ülkelerdeki en ucuz ama onaylı üreticilere siparişlerin yerleştirilmesi, defalarca numune kumaş – renk – model – satış numunesi vb hareketi, üçüncü partilerle yapılan sosyal / teknik denetimler - kumaş / ürün performans testleri - sevkiyat öncesi ürün kontrolleri, anlaşmalı nakliyecilerin depolarında siparişlerin konsolide edilmesi, normal TIR / hızlı TIR / uçak sevkiyat organizasyonu, ülke dağıtım merkezinde stok konsolidesi, mağazalara / e-ticarete ürün dağıtımı, mağazalar arası ürün transferleri, aşırı stoklu ürünlere indirimler, yetersiz stoklu ürünler için acil kodlu satınalma açılması, piyasa trendine göre koleksiyona yeni renk / modellerin acil eklenmesi şeklindedir.
Geleneksel Konfeksiyon Üreticisi onaylı olan atölyelerle çalışarak kapasite-adet-ürün tipi esnekliği sağlamaya gayret eder, süreç farklı firmalarda tamamlanabilir, kontrol-taşıma kayıpları vardır, öncelik maliyettir, müşteri taleplerine göre şekillenen bir davranış kalıbı görülür. Fazla mesailer yaygındr, iş emniyetiyle ilgili aksamalar, çevresel etki ihmali, “mış gibi” yapma eğilimi, üçüncü partilerle çalışma ihtiyacı belirgindir.
Geleneksel Kumaş Üreticisi
iplik – dokuma – boyahane fason süreç, hatta organizatör firma kurgusundadır.
Konfeksiyoncuya göre daha büyük makine yatırımı, daha yüksek ciro gibi
etkenlerle konfeksiyoncuların taleplerine her zaman olumlu cevap vermeyebilir.
Markaların kumaş organizasyonu yaptığı kurgu bu anlamda daha başarılıdır.
Sosyal/çevresel uygunluk konuları bu sektörde şimdilerde yükseliştedir.
Sürdürülebilir
Tedarik Zinciri
Sürdürülebilir Marka Perakendecisi sürdürülebilir (GOTS/GRS/RCS/OCS/BCI/ Lenzing..) – geri dönüşümü kolay karışım içermeyen (%100 pamuk gibi) kompozisyonlarda – REACH/ZDHC şartlarına uygun üretilmiş kumaşlarla, birbirlerine kombinlenebilen ve mümkün mertebe düğme-fermuar-çıtçıt vb aksesuar içermeyen / çeşitli şekillerde kullanılabilen / klasik renklerde zamansız ve az sayıda üründen oluşan bir koleksiyon hazırlar. Koleksiyonun kumaş kalitelerini, renk paletini ve modelleri önden belirler, sezon içi ilave arzu edilmez. Ürün maliyetine konfeksiyoncuya aktarılacak bir katkı payı ekler.
Satış tahminlerinin hatalı olacağını bildiği için tahminin yarısı kadar ürünü sipariş eder, siparişin sadece tahminin iki haftalık kısmına yetecek kadarı için sezon açılışı termini verir, bakiyesini haftalık tamamlama siparişleriyle düzenli sevkiyata bağlar. Böylece karbon salınımını azaltır, gereksiz nakliyeyi önler.
Tamamlama sistemi sayesinde indirime konu olan ürün miktarını azaltır, satış kaybını azaltır, genel stok seviyesi düşerken artan satış sayesinde nakit akışı düzene girer. Koleksiyon “zamansız” klasik temalı olduğu için sezon değişimlerine dayanıklı olacaktır. Tüketicilere geri dönüşüm – gerektiğinde tamir/onarım servisi sağlar.
Sürdürülebilir Tedarik Zinciri; Koleksiyon ve sipariş yönetiminde Tamamlama inovasyonuyla UNSDG 9, 12, malzeme ve üretim seçimiyle UNSDG 13, 14, 15, tedarik zinciri uygunluğuyla UNSDG 5, 8 ve birlikte çalışarak UNSDG 17 hedeflerine uyumludur.
Kazanmanın coşkusu kaybetme korkusunu aştığında
dönüşüm başlayacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder