1 Nisan 2022 Cuma

Firmaların başarısı neye bağlıdır? Makro-Mikro kararlar 2/2 - Matias Birrel

 Matías Birrell  26-08-2020 

Soruyu hatırlayalım: Firmaların başarısı neye bağlıdır? Verilen makro kararlar ana yönü (gerçek kuzey) belirler, mikro kararlar günlük uygulamalara yön verir. Üreten veya pazarlayan bir firmadaysanız en önemli makro karar müşteriye en yüksek servis düzeyini sağlamaktır.

Firmaların çoğu temelde iki konuda söz verirler: 1. Stokta hazır ürün bulundurmak    2. Teslim tarihi vermek

Birinci sözü önceki yazıda incelemiştik, sade Kısıtlar Teorisi çözümünün tarihsel başarısından söz etmiştik. Üstelik otomatikleştirebilirsiniz ( https://turkiye.fillrate100.com/tr_TR/ )

İkinci söz, “Günüde Teslim Etmektir”, bu da firmalar tarafından sıklıkla verilen bir sözdür ancak yerine getirmekte çok başarılı oldukları söylenemez. Eğer siparişe üretim yapıyorsanız termin vermeniz gerekir, terminlerinize uyumunuz %80-85 civarında olabilir. Şili’de yıllık cirosu 500 milyon USD olan böyle bir firma vardı. 2008-2009 yıllarında Üretim Müdürleriyle bu konuyu konuşmak istedim. Birlikte değerlendirirken gününde teslim oranlarının %79.4 ile “iyi” olduğunu söylediler.

Önceki yazıda söz ettiğim %94 bulunurluk cam tavanını hatırladınız mı? Hani karlılığı düşürmeden iyileştiremeyeceğinizi iddia ettikleri cam tavan.. Daha düşük stok ve maliyetle aşılabileceğini göstermiştim. Bu da benzer bir cam tavandır. Karlılığı düşürmeden %85 ten daha yüksek gününde teslim oranı mümkün değildir (!) Maliyeti düşürerek %98+ gününde teslim edebileceklerini söylediğimde inanmadılar, görüşme bitti.

%90 dan düşük gününde teslim performansı ne demektir? %85 gününde teslim ederim dediğinizde aslında %15 geç kalacağım demiş oluyorsunuz. Çoğu zaman gecikmeler müşterilere büyük zarar verir. Zarar o denli büyüktür ki tedarikçideki küçük bir gecikme riski dahi müşteride orta-yüksek performans riskine dönüşebilir.  Kaçınılması gereken bir risktir, başka bir ifadeyle gecikmeyi önlediğinizde müşteri için önemli bir değer üretmiş olursunuz. Müşterilerin gecikme konusundaki tavırları bunu açıkça belli edecektir.

Pratikte gecikme olduktan sonra bunun %10 veya %40 olması arasında önemli bir fark yoktur. Her ikisi de müşteri için yüksektir. Rus Ruleti oynadığınızı düşünün, 6 mermi varsa hayatta kalma şansınız %14, 10 mermi varsa %10 dur. Oynar mıydınız? Ya 20 mermi varsa? Bana göre kabul edilebilir gününde teslim performansı %95-%98 veya daha iyisidir.

Neden firmalar gününde teslim edemezler? Siparişlerimiz var ve kapasitemizi biliyoruz. Kapasiteyi adet/saat olarak ifade edersek, siparişlerimizin ihtiyaç duyduğu toplam saati ve kapasite saatimizi biliyorken hangi siparişi kaç gün sonra vereceğimizi söyleyebilmeliydik. Bir sonraki sipariş için doğru termini verebilmeliydik.

Çoğu firma bu tahminlerde yanılıyor. Bu bir hatadır, tutamayacağınız termin sözleri verdiğinizde müşterinizin önemli bir ihtiyacını görmezden gelmiş olursunuz. Nerede yanılıyorlar? Termin verdiğimiz günde dikkate aldığımız sadece 2 faktör vardır: İşletmedeki mevcut iş yükü ve kapasite. İş yükü biliniyor, değişkenliği yok, o zaman geriye kapasite kalıyor.

Kapasite hakkında neden bu kadar çok yanılgı var? Planlamacılar işletmelerini tanımıyor olabilirler mi? Haftada kaç saat çalışıldığını, resmi tatilleri, hafta tatillerini bilmiyor olabilirler mi? Aslında etkin kapasite yönetimi sadece kurulu kapasiteye dayanmaz. Kapasiteyi etkileyen çok önemli diğer faktör işletme içindeki stoklardır (WIP). Sistemin etkin kapasitesini WIP belirler, WIP yönetilirse kapasite yönetilmiş olur.

Otoyol analojisinde, otoyola giriş yapan araç sayısını kontrol-organize edebilseydik tüm araçlar için trafik akışı çok daha hızlı-kolay olurdu. Şimdi gününde teslim etmemizi sağlayacak mikro kararlara göz atalım:

Mikro Karar-01: hangi siparişlerin üretime gireceğine karar verin. Siparişi almamıza rağmen ve hatta ilk iş istasyonlarından bazıları boşa çıkmış olsa bile bazı siparişleri işletmeye vermeden bekleteceğimiz anlamına gelir.  “Erken başlarsak erken bitiririz”   ve  “boş durmamalıyız”  inançlarını her ikisi de yanlıştır, detaya girmeyeceğim, internette bolca kaynak bulabilirsiniz.

Mikro Karar-02: siparişlerin iş istasyonlarındaki çalışma önceliklerini belirleyin. Gününde teslim etmek istediğimiz için temel kriter termindir. Ancak termini daha sonra olmasına rağmen bazı siparişlerin diğerlerinden önce çalışılması gereken çok sayıda durum vardır. Dolayısıyla işletmedeki herkes için kolayca erişilen, anlaşılan, tutarlı bir çizelgeleme sistemine ihtiyacımız vardır.

Mikro Karar-03: WIP kontrol altındayken tutabileceğiniz emniyetli terminler verebilirsiniz. WIP kontrol altında değilken iş yükünü doğru değerlendiremezsiniz, terminleriniz emniyetli olmayacaktır. Eğer WIP kontrollüyse ve kapasiteye uygun termin veriyorsanız gününde teslim edebilirsiniz. Bu üç kararla gününde teslim performansınızı iyileştirebilirsiniz, detaylar için https://otif100.com/tr_TR/?fw=1 bakabilirsiniz.

%95 ten düşük bir gününde teslim (OTIF=On Time In Full) oranına razı olmayın, cam tavana takılmayın, daha iyisi mümkündür ve erişilebilirdir.

scai.tech       FILLRATE100     Fillrate100 Simulator    OTIF100

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder