- DBR: Drum Buffer Rope - Kısıt - Tampon - Bağ: MTO (Make To Order- Siparişe Üretim) çalışanlar için ardışık süreçlerde bağımlılık ve değişkenlik nedeniyle istenen sonuçların elde edilemeyeceğini gösteriyor ve yerine The Goal-Amaç kitabında anlatılan çok sade bir alternatif öneriliyor. Simülatörle deneyebiliyorsunuz, arzu ederseniz ERP yazılımlarınıza yama olarak eklenebilen DBR yazılımları bulabiliyorsunuz. Bu seride 3 ayrı simülatörü tanıtmak istedim:
- 1- Dr. Kelvyn Youngman / https://www.dbrmfg.co.nz / excel tabanlı simülatör, ilgili yazıya bakabilirsiniz
- 2- Alex Knight / QFI Consulting / çevrimiçi simülatör
- 3- Dr. Alan Barnard / Goldratt Research Labs / çevrimiçi Dice Game simülatör, ilgili yazıya bakabilirsiniz
- Replenishment - Tamamlama: MTS (Make To Stock- Stoka üretim) veya MTA (Make To Availability- Bulunurluk üretimi) çalışanlar içindir, genel stok seviyesinin yüksekliğine rağmen bazı ürünlerde aşırı stok ama bazı ürünlerde yetersiz stok olması nedeniyle istenen sonuçların elde edilemediğini gösteriyor ve yerine Isn't It Obvious?-Şimdi Anladım! sade bir alternatif öneriyor. Benzer şekilde simülatörle deneyebiliyorsunuz, arzu ederseniz ERP yazılımlarınıza yama olarak eklenebilen Replenishment yazılımları bulabiliyorsunuz. Bu seride 2 ayrı simülatörü tanıtacağım:
- 4- Matias Birrell Rodriguez / Goldfish / FILLRATE100sim / çevrimiçi sade bir simülatör, ilgili yazıya bakabilirsiniz
- 5- Dr. Alan Barnard / Goldratt Research Labs / çevrimiçi kapsamlı DDMRP (Demand Driven MRP - Talebe Duyarlı MRP) tarzındaki Hannah's Shop simulatör, ilgili yazıya bakabilirsiniz
2- Alex Knight / QFI Consulting çevrimiçi simülatör
Çevrimiçi, ücretsiz, İngilizce simülatör ve yazılı-video simülasyon öncesi-sonrası açıklamalarıyla çok güzel hazırlanmış. Pride & Joy kitabındaki hastane hikayesini esas alıyor ama özü yine de The Goal - Amaç kitabına uyumlu.
excel simülatörde 30 turlu 7 oyuncu vardı, burada 20 turlu 10 oyuncu var. Animasyonu sevimli, toplam çıktıyı, stok seviyesini, akış süresini ve çok sayıda oyuncuya göre kıyaslamaları gösteriyor.
6 senaryo canlandırılıyor, ilki klasik versiyon, 20 günde 3,5 ortalama servisle 70 hastaya bakılması beklenirken 50 civarında kalıyoruz. Söylem benzerliğini korumak için kişi-hastane yerine adet-fabrika tercih edeceğim.
Uniform - Düzgün dağılımlı bir zarla beslenen değişkenlik sonrasında elde edilen sonuçların çan eğrisi oluşturduğuna dikkat edin. Bandın tastamam dengeli olduğunu hatırlayın.
İkinci canlandırmada diğer 2 simülatörde olmayan bir interaktif opsiyon fark ediliyor. "Ustası-müdürü yönetmeyi becerememiş, ben olsam daha iyi yapardım" diyenler için deneme fırsatı veriliyor. Her turda uygun gördüğünüz operatörü uygun bulacağınız başka birine yardım edebilmesi için yerini değiştirebiliyorsunuz. Üretim yöneticileri buna çok ilgi duyuyor ancak çoğunlukla 3 tür sonuçla karşılaşıyorum:
Birincisi son turda işçinin yaptığı kadar işi bu turda tekrar yapacağını sanıyorlar, bilişsel önyargılardan biridir, son olayları daha iyi ve "daha doğru" olarak hatırlamaya meyilliyiz. Böyle olmadığını anladıklarında geri alınamayacak zamanı kaybettiklerini fark ediyorlar, el değmemiş senaryodan daha kötü bitiyor.
İkincisi bana göre düpedüz hile ancak uyum kabiliyetini göstermesi açısından ilginç buluyorum. Oyunun kurallarını anlayanlar ve kazanmak için kuralına göre oynayalar en sondaki 5 kişiyi baştaki 5 kişiye ekliyorlar ve toplam girişi 70 adet olacak şekilde izliyorlar. 70 adedi gördükten sonra en baştakileri yine iki kişi olarak boş kalan operasyonlara kaydırıyorlar ve böylece oyunun sonuna kadar geliyorlar, 70 adedi de buluyorlar. "Gerçek hayatta bunu yapabilir misin?" dediğimde "Tabii ki hayır!" diyorlar, onlar simülatörü öğrenme fırsatı olarak değil, eğlence aracı olarak görenler... Üstelik bu uygulama bandın içini tamamen boşalttığı için yeni modelin başlangıcı da daha zahmetli olacak..
Üçüncüsü bilinçsiz şekilde işçileri oradan oraya sürükleyenler, "Neden bunu yaptın?" sorusunun bir cevabı yok, akıntıya kapılmış haldeler. "Aynı işçiyi 5 farklı işe yer değiştirdin, sana böyle davranılmasına razı olur muydun?" dediğimde olmayacaklarını söylediler. Deming' in "bir proses kontrol altındaysa elinizi sürmeyin" dediğini hatırlayın, haklıymış!
Üçüncü canlandırma değişkenliğin etkisini göstermeyi hedefliyor. Bu defa istediğiniz kadar istasyonda değişkenliği 1-6 yerine 3-4 olarak azaltabilirsiniz, etki yandaki grafikte görülüyor. acaba kaç istasyonda bu iyileştirmeyi yapmak yeterli olacak? Bunu yapacak kadar zamanımız, kaynağımız var mı?
Yandaki grafikte ancak tüm istasyonları iyileştirdiğinizde kabul edilebilir bir sonuç alabildiğinizi göreceksiniz. İlk simülatördeki gibi bu gerçek hayatta neredeyse olanaksız bir senaryodur.
Yine de uzun vadede işletmenin iyileştirilmesi için ana yolun değişkenliği düşürmek olduğunu anlıyoruz.
Dördüncü canlandırmada sizden darboğazı bulmanız isteniyor. Kolay görünmekle birlikte çok aldandığımı itiraf etmeliyim. Büyük partilerle çalışılan işletmelerde darboğazın yeri sürekli değişiyor algısı oluyor, burada da aynı his doğuyor. Ancak darboğaz olmasının iki şartı sağlamasını gerektirdiğini hatırlayınca konu yerine oturuyor.
Beşinci canlandırma en şaşırtıcı olanı... Bu sefer bant tamamen dengesiz! Her istasyon için kapasiteyi ve değişkenliği azaltabiliyor / artırabiliyorsunuz. Bir darboğaz var, içerideki stok birikmesini önlemek üzere giriş kontrolu uygulanıyor, stok miktarını simülasyon esnasında arzu ederseniz değiştirebiliyorsunuz. Hatta darboğazın yerini olası 10 pozisyondan herhangi biri olarak seçebiliyorsunuz.
Gerçek hayatta böyle bir bantla karşılaşsaydık herhalde "Kim kurdu bu bandı yaaa!" diye küplere binerdik. ODTÜ lisans ve Çukurova Yüksek Lisansla Endüstri Mühendisiyim, net ifade ediyorum, bu bize okulda "sakın böyle yapmayın!" denilen üretim ortamıdır. Fazla kapasiteyi nereden bulacağım? Madem ki işletmenin içi stokla dolu ve madem ki bu stokları yan fabrikadan gelip yapmadılar, demek ki aslında kapasite fazlam varmış ve yanlış kullanıyormuşum. Yine de kapasite gerekiyorsa TLS (TOC-Lean-6sigma) ile bu istasyonlarda iyileştirme yapılabilir.
Her durumda meraklı mühendisler akıllarına takılan ne kadar şüphe varsa bu zararsız ve hızlı geri bildirim veren simülatörle deneyerek "paradigmalarını" güncelleyebilirler. Çok esaslı bir öğrenme deneyimi sunuyor.
Altıncı canlandırmada tedarikçilerden gelen sevkiyatlar partileniyor ve rastlantısal hale getiriliyor. Darboğazın yerini ve istasyonların kapasitelerini-değişkenliğini, işletme içinde birikecek azami stok sınırını ayarlayabiliyorsunuz. Bunların her birinin diğerleriyle etkileşimli olduğunu fark etmek önemli bir uyanıştır. Sistemin performansını bu faktörler bazında izlemeli ve gerektikçe ayarlamalısınız.
Tampon yönetimi kavramı beşinci oyunla birlikte size gösterilen trafik ışığı görselinde canlandırılıyor. Böylece şartlar değişirken sistemi güncel tutma fırsatınız oluyor. Bu sistemde öncelikler terminlere göre siparişlerin tampon durumlarına göre düzenleniyor.
Bu simülatörü çok beğeniyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder