Yönettiğimiz karmaşık organizasyonların ölçüm sistemleri bütün firmayı görecek şekilde standartlaştırılmıştır. Gelir Tablosu, Bilanço, Nakit Akışı gibi teknikler firmanın bütünü içindir.
Ancak herhangi bir departmanı incelemek istediğimizde standardizasyon kaybolur.
Organizasyonlar
karmaşık olduğu için bunları
etkin şekilde yönetebilmek amacıyla fonksiyonel departmanlara bölmek isteriz.
Her departman için fonksiyonu optimum yapacak performans kriterleri – hedefler
belirleriz. Ancak bu lokal hedefleri
birbirleriyle çatışmadan firmanın
bütünü için iyi sonuç verecek şekilde
nasıl hizalayacağız?
Kar amaçlı şirketlerde amaç ortaklara azami kar payı
dağıtabilmektir. Sürdürülebilirlik bir hedef değil, sağlanması gereken zorunlu
bir şarttır. Ölçüm metodumuzun cevaplaması gereken 6 kritik soru şunlardır:
- Firmanın bütünü karlı mıdır?
- Firmanın departmanı karlı mıdır?
- Sağlanan ürün/hizmet müşteriler için cazip midir?
- Müşteriler/segmentler firmamız için cazip midir?
- Ürün /hizmeti biz mi yapalım yoksa
tedarikçilerden mi temin edelim?
- Yatırım yapmalı mıyız?
Bu sorular firmanın iç
dünyasıdır.
Müşterilerimiz bize baktığında ne
görüyorlar?
- Bu bize kaça mal olur? Fiyatımızla ölçülür
- İyi servis alır mıyız? – Teslim süremizle (akış
süresi, termin) ölçülür
- Sözlerine güvenilir mi? – Gününde teslim
performansımızla ölçülür
- Kaliteli mi? – kalite güvencemizle (tamir oranı,
ilk seferde geçer oranı, tam adedinde teslim oranı) ölçülür
- Uygun mu? – bizden aldıkları hizmetin fiyat ve
değeri rakiplerle karşılaştırılarak ölçülür
Aslında her birimiz bir tedarik zincirine dahiliz ve biz de kendi tedarikçilerimizi bu gözle değerlendiriyoruz.
Gider Dünyasındaki Problem
Firmalar, finansal
muhasebeciler tarafından GAAP (Tek Düzen Hesap Planı) uyarınca ölçümlenir.
Departman bazında ölçüm yöntemi biraz karışıklaşır. Üretim – satış
departmanlarının ilişkisi her zaman çok net veya doğrudan olmayabilir. Transfer
fiyatları departmanlar arası hesapları kötü gösterebilir. Maliyet dağıtım
anahtarları çok çeşitlidir ve genellikle işletmedekiler için fazla bir şey
ifade etmezler. Maliyetleri düşürmek için her departmanın her zaman en yüksek
etkinlikle çalışması beklenir. Dolayısıyla departmanlar kendileri için en iyi
olanı yapmaya çalışırken firmanın bütünü için en iyi olanı
gerçekleştiremeyebilirler. Gider Dünyası indirgemeci yaklaşımıyla karmaşıklığı
“yönetilebilir” hale getirmeye çabalar. Aşağıdaki şekilde ürün/hizmetin
aktivitelere göre maliyetlendirilmesini göreceksiniz (ABC-Activity Based
Costing).
Step 1 ile başlıyoruz; işçilik süresi bütçelenmiştir. Ham madde maliyetleri nettir. Genel giderler genellikle işçilik süresiyle orantılı olarak çeşitli dağıtım havuzlarından paylaştırılır. Devam ederken her aşamada ürün daha fazla maliyeti üstlenir. Üretimin tamamlandığı noktada daha önce dağıtılmamış olan tüm giderler yine bir anahtarla ürünlere “giydirilir”.
Goldratt “beni nasıl
ölçeceğini söylersen sana nasıl davranacağımı söylerim” demişti. Bu sistem
departman yöneticilerini maliyetleri düşürebilmek için hiç durmamacasına
çalışmaya teşvik ediyor. Böylece dağıtılan gider birim maliyette azalıyor,
herkes mutlu oluyor, ta ki kimsenin almak istemeyeceği işletme içi stoklarla
her yer dolup taşana kadar…. Oysa ki Stanford Üniversitesinde Muhasebe
Profesörü olan Charles Horngern’in dediği gibi “bir firma kapasitesi kısıtlı
kaynağı azami katma değerle çalıştırabildiği ölçüde kar edebilir”, yani
darboğazı yönetmelisiniz! Ancak finansal muhasebeciler sadece maliyet dağıtım
anahtarlarıyla ilgilenir ve darboğaz yönetimini tümüyle operasyonlardan
beklerler. Operasyon darboğazı belirlemiş ve hatta nasıl yöneteceğini biliyor
olsa bile, ölçüm metodu maliyet anahtarıyla dağıtılan birim maliyet olduğu sürece
çaresizce gereksiz yere işletmeyi stokla dolduracaktır.
Nasıl daha
iyi iş kararları verebiliriz?
Gider Dünyası (cost world) ve maliyet muhasebesini (ABC-cost accounting) gördünüz. Bir sonraki yazımda Gelir Dünyasına (throughput world) uygun Yönetim Muhasebesi (Managerial Accounting) tekniklerinin bu sorulara uygun cevap verebildiklerini göstereceğim. W Edwards Deming: “sistemin parçalarının amacı kendileri için değil, sistem için en iyi olanı yapmaktır”
Siz hangi paradigmadasınız; Gider Dünyası
mı? Gelir Dünyası mı?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder