Durumu
anlayalım
İşleri düzeltmek ancak yönetim ve çalışanlar ortak paydada
buluştuysa mümkündür. Beylik laflar değil, sahici aksiyona ihtiyaç vardır. Öncelik hayatta kalmaktır (rafting), hızlı gitmek (kürek
yarışı) değil. Durumun kötü olduğunu kabullenin, umut verin, net aksiyonlar
listeleyin, teşekkür edin. Üst yönetim aksiyonun içinde olmalıdır. En iyi liderlik tarzı, firmanın şu anda ihtiyaç duyduğu
tarzdır.
Sorunları
ortaya çıkaralım
Paradigmalar, inkar, kişisel kayıp riski, muhasebe
hokus-pokusu gibi sıkıntıları aşmalısınız. Dinlemeyi öğrenin, yukarıdan aşağıya herkesi dinleyin, veri
toplayın, sentezleyin, üst yönetime sunun.
Beklentileri
şekillendirelim
İşlerin kötü gittiği fabrikalarda yönetim genellikle biraz daha zorlamaya meyillidir. Zor durumdaki fabrikalar irtifa kaybeden uçaklara benzer. Pilot uçağın burnunu havaya kaldırmak için levyeyi kendisine doğru çeker. Başlangıçta kısa süreli bir iyileşme olur, burun kalkmıştır ama hız da düşmüştür, tekrar irtifa kaybeder.. Pilot aynı manevrayı tekrarlar, önce iyileşir, sonra kötüleşir, ta ki uçak düşene kadar…. Uçak ölüm spiraline girer, hızla düşmeye başlar, kontrolden çıkar…. Oysa ki pilot akla yakın olan, doğal ilk tepkiyi vermiştir…..
Tecrübeli pilotlar uçağın kanat alt-üst basınç farkı sayesinde uçtuğunu bilir. Dolayısıyla akla ziyan şekilde levyeyi çekmek yerine levyeyi iterek burnu yere doğru çevirir ve gaz vererek hava akımını hızlandırırlar. Kısa zaman zarfında ve daha çok irtifa kaybettiği halde uçak yeniden uçmaya başlar… Pilot artık levyeyi çekerek arzu ettiği irtifaya ulaşabilecektir.
Müşterilerinize geciktiğinizi ve emniyetli teslim tarihinizi önceden söyleyin. Son dakika sürprizini kimse sevmez. Fabrikanın yükleyebildiği kadar sipariş alacak şekilde çizelgenizi düzenleyin. %10 dan fazla “fazla mesai” yapıyorsanız bir şeyler yanlıştır. Eleman seçiminde veya elemanlarınızı tutmakta zorlanıyor olabilirsiniz. Hedefleriniz kilometre taşı tadında “ulaşılabilir” seviyelere geri çekin, başardıkça yükseltirsiniz.
Her fabrikada çalışır durumda olması gereken 10 temel sistem
vardır:
- Yetenek Sistemi: kıdem kademelerinin %
dağılımına bakın. Bunların yıllar boyunca değişimini izleyin. İşten
ayrılan yetenekli çalışanların sayısına bakın. Firmanızın iş pazarındaki
şöhreti nedir? Hedef çalışanlara nasıl ulaşacaksınız? Seçme ve işe alım
süreçleriniz güncel midir? İşe alınanların “oryantasyonu” nasıl yapılır?
- Temiz-Güvenli Fabrika: Üretim sahası yönetimin
aynasıdır.
- Yönetim Sistemi: Doğru insanları seçmek,
eğitmek, uygun araçlarla donatmak ve kontrol edebilecekleri kadar (Üretim
Müdürü 100-200 kişi, Şef 20-30 kişi, grup lideri 8-10 kişi) çalışanı
emanet etmektir. Orta kademede belirgin eğitim eksiği vardır. Şefler
emniyet, termin, kalite, maliyetin anahtarıdır. Eksikliği yüksek işçi
sirkülasyonuna sebep olur. Üretim Müdürü koçluk edebilmelidir.
- Ekipman Güvenirliği: Bakım, tutum ve
kalibrasyondur.
- Kalite Sistemi: Sertifikalar kaliteyi
sağlayamaz. Seçmeye dayalı kalite anlayışı iç tamirleri azaltamaz.
- Tedarik Sistemi: Tedarikçiler
siparişlerin akışını aksatacak şekilde gecikiyorsa, tedarikçi seçimi akışı
sağlayacak ölçütlere göre yapılmıyorsa, satış-planlama-üretim ilişkisi
zayıfsa sıkıntılar görülür.
- Stoklar: Stoktan satış yapanlar
için kritiktir, önce temel kurallar belirlenmelidir, adresli yerleşim –
stok doğruluğu – izlenebilirlik sağlandıktan sonra prosedür
oluşturulmalıdır.
- Satış – Operasyon Planlaması
(S&OP): Orta vadeli plandır, İK dahil edilmelidir, yönetim ekibi
birlikte değerlendirmelidir. Her ay gözden geçirilmesi yararlıdır.
Tahminler tutmayacaktır, en azından aksiyon birlikteliği sağlanabilir.
- Veri ve Ölçümler: Proses verisi işin
planlandığı gibi yürüdüğünü gösterir, örnek: gününde teslim oranı.
Finansal veri beklenen sonucun alındığını gösterir, doğrulanması ve
dolaylı maliyet dağıtımlarından arındırılması gerekir, örnek: gerçek
maliyetleri gösteren Gelir Tablosu. İşlem verisi günlük hareketleri gösterir,
örnek: faturalar.
- İşletim Sistemi: 6 temel bileşeni
vardır:
- Temel Değerler: ödüllendirdiğiniz veya
cezalandırdığınız davranışlardır.
- Değer Önerisi: Müşterileriniz nasıl
seçtiğiniz ve rekabette öne geçmek için ne önerdiğinizdir.
- Organizasyon Yapısı: Klasik şemalar
raporlama yapısını gösterir, siparişlerin akışını desteklemez. Matris
yapı her organizasyona uymaz.
- Strateji: Sade, öz olmalı, kısa
vadeli aksiyonlara odaklanmalı, haftalık gözden geçirilmeli, günlük
sıkıntılara dokunabilmelidir.
- Sistemler – Süreçler:
Sıradan insanların başarılı olabileceği düzgün süreçler tasarlanmalıdır.
Standart İş formatında en öz şekliyle dokümante edilmelidir.
- Toplantılar: Periyodik – arızi toplantılardır, gündemli, zaman çizelgesine uygun, tam katılımlı, izlenebilirlik sorgulu olmalıdır.
Disiplinle
uygulayalım
90 günlük dönemlerde proje gibi takip edin. Proje konusu-aksiyonları-katılımcıları-beklenen sonuçları tek bir sayfada gösterilebilmelidir. Haftalık gözden geçirin. Başlamak kolay, sürdürmek zor, kalıcı olmak daha da zordur. Başarmak için insanların iş yapma biçimini değiştirmesi gerekir. Herkesi kazanmak şart değildir. Doğal liderliği olan ilk %15 i kazanmanız yeter. Ortadaki %70 lik grup iyi sonuçları görmeyi bekleyecektir. İlk sonuçların paylaşılmasıyla birlikte değişime katılanlar artacaktır. En sondaki %15 lik “her şeye itiraz edenleri” izole etmelisiniz. Eğer işletme kültürü suçlama-güvensizlik içeriyorsa değişimin hızlı olması mümkün değildir. Yönetim aksiyonlarda “görünmelidir”.
İşletme durumunuzu değerlendirebilmeniz için 20 soruluk bir anket paylaşıyorum: Sorudaki önermeye kesinlikle katılmıyorsanız 1 notu verin, kesinlikle katılıyorsanız 5 notu verin. Ekibinizle birlikte doldurun, isim yazmayın. Toplam skorunuz 75+ ise işler yolundadır, 50-75 arasındaysa aksayan noktalara bakmanız iyi olur, 50 den düşükse müdahale kaçınılmazdır.
- Firmamız tutarlı,
öngörülebilir, pozitif finansal sonuçlar üretir.
- Firmanın günlük işleyişi
stabildir (kaotik değildir).
- Müşterilerimiz aldıkları
servisten memnundur.
- Çalışanlarımız maaş
almanın ötesinde katkı sağlamak için işe gelirler.
- Firmanın tamamı fark
yaratacak birkaç projeye odaklanmıştır.
- Firmanın karı yönetimi
memnun etmeye ve iş için yatırım yapmaya yetecek kadar yüksektir.
- Bugün ve yarın için
gereken kalibrede çalışanları işe alabiliyor ve bizimle kalmalarını
sağlayabiliyoruz.
- İşyerimiz emniyetli ve
temizdir, böyle tutabildiğimiz için gurur duyarız.
- Makine ve ekipmanlarımız
temiz, bakımlı, işler haldedir.
- Tedarikçilerimiz
ihtiyaçlarımıza uygundur ve iyi servis verirler.
- İyi yönetilen ve yeterli
stoklarımız vardır.
- Satış tahminlerini
(bütçe) operasyonel ve finansal planlarla hizalandırmakta iyiyiz.
- İşimizi yönetebilmek
için iyi seçilmiş veri-kriterlerimiz (metrik) vardır.
- Firma stratejisini
uygulamakta etkiniz (başarılıyız).
- Firmadaki herkes
değerlerimiz bilir, değerlerimize uygun yaşarız.
- Etkin toplantılarımız
vardır.
- Firmadaki herkes
firmanın stratejisini ve buna katkısını bilir.
- Sürekli değişim ve
gelişim kaderdir, biz bunlarda iyiyiz.
- Çalışanlarımız seslerini
duyurabilir, saygı görürler.
- Yaptığımız değişiklikler
tutar ve pozitif sonuçlar sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder