1. Modern İş
Ortamı
Artık Üretici
değil, Müşteri kraldır. Dolayısıyla işler değişti:
- Fiyat : Maliyet + kâr ile üreticinin belirlemesi yerine müşteri gözündeki değere göre pazarın belirlemesi
- Hız : Üreticinin belirlediği yerine pazardaki en hızlıya göre
- Kalite : Üreticinin belirlemesi yerine pazardaki en iyiye göre
- Performans : Üretici daha iyisini bilir yerine müşterinin taleplerine göre
- Kapasite fazlası, yıkıcı rekabet, kısa ürün ömürleri, piyasalarda ve süreçlerde artan belirsizlik, hisse sahiplerinin yükselen beklentileri, …
- Yeni teknoloji, kalifiye çalışanlar, güçlü bilgisayar yazılım ve donanımları başarıyı garanti edemez. Yeni yönetim teknikleri olmadan başarı sağlanamaz.
- Yeni yönetim teknikleri önsezilere uygundur, pratikte başarılı olduktan sonra akademik kabul görür, sadedirler, “daha çok çıktı için daha çok girdi” (F= ma, Newton) tezini red ederler.
2. Dinamik
Ortamda Yönetimin İlkeleri
Sistem :
ortak bir amaç için birlikte hareket eden ve birbirleriyle bağımlı parçaların
tümüdür. Çevreden ayıran bir sınırı vardır, girdileri çıktılara çeviren bir süreçtir.
Her sistem başka bir sistemin içinde veya üzerindedir. Başka bir ifadeyle bir
sistem için optimum olan, onu kapsayan bir başka sistem için suboptimumdur
(global-lokal çatışması)
H. A. Simon
(1957) yönetimde karar verme aşamasında iki eğilimi tanımlar.
- Optimizer : Ne kadar uzun zaman sürdüğüne aldırmadan tüm seçenekleri, en detaylı şekilde inceler. Önseziyle verilecek karardan daha iyi bir değerlendirmedir ancak yüksek belirsizlik altında sonuç ortaya çıktığında şartlar değişir ve artık optimum olmayabilir. Doktorlar karar verene kadar hasta ölebilir.
- Satisficer : Makul derecede zor bir eşik seviyesini aşan hedefe uygun hızlı bir seçim sürecidir. Daha sonra tekrar iyileştirilebilir. Aslında bir organizasyonun mükemmel olması gerekmez, rakiplerinden iyi olması yeterlidir.
Yönetimin ilgisi firmayı amacına
doğru yaklaştıran konulardan Paretoya uygun en kıymetlisine odaklanmalıdır.
3. Pareto,
Odaklanma Tablosu ve Matrisi
Pareto
şeması yapıldıktan sonra olgular 3 gruba ayrılır:
- A Grubu : Sonuçların %80 ine sebep olan ilk %20 olgu
- B Grubu : Sonuçların %10 una sebep olan (takip eden) %30 olgu
- C Grubu : Sonuçların %10 una sebep olan (geriye kalan) %50 olgu
Pareto
prensibi 80/20 kuralı olarak bilinir, ancak 97/13 şeklinde bir durum da
olabilirdi, toplamın 100 etmesi gerekmez, sebepler ve sonuçlar iki ayrı
kümedir. Sebeplerin bağımsız olması halinde geçerlidir, bağımlılık özel bir
durumdur 99,9/0,1 bile olasıdır.
Pareto ancak
kısıtlı kaynak üzerinde kullanılır, kısıt yoksa zaten tüm sebepler çözülebilir,
seçmeye gerek yoktur.
Paretoda
sebeplerin yarattığı sonuçlar görülme sıklığıyla derecelendirilir, yani daha
çok görülen daha önemlidir. Ancak sonuçların maddi yansımaları farklıysa dikey
eksende görülme sıklığı yerine değerin alınması daha uygun olur.
Paretoda
sebeplere müdahalenin eşdeğer zorlukta olduğu varsayılır, kolay-zor,
ucuz-pahalı, yetki alanımda-değil vb farklılıklar odaklanma tablosu yardımıyla
değerlendirilmelidir.
Paretodaki
sonuçlar firmanın amacıyla uyumlu olmalıdır. Örneğin satış hacmi yerine kâr
alınabilir.
4. Kısıtlarla
Yönetim
Amaç
belirlenir. Amacın gerçekleşme derecesi Kritik Başarı Faktörleriyle ölçülür.
Performans lokal değil, firma düzeyinde izlenmelidir: T-Throughput-Dönüşüm, OE-operating
Expenses-İşletme Giderleri, I-Inventory-Stoklar,
LT-Lead Time-Akış Süresi, Q-Quality-Kalite, DDP-DueDate Performance-Gününde Teslim kullanımı önerilir.
Kısıt
işletme içinde olabileceği gibi, pazarda da olabilir.
Her kısıt
eşdeğer değildir, bazısına müdahale kolaydır, hızlı ve iyi sonuç getirir.
Anlamak için CUT-Cost Utilization
Diagram- Maliyet Fayda Şeması kullanılır. Şemanın dikey ekseninde kaynakların
iş yükleri vardır, yatay eksende kaynaklar kullanılan parametreye göre (örneğin
müdahale maliyeti, marjinal maliyet) farklı genişliklerde çizilerek yan yana
sıralanır, herhangi bir sıralama önceliği yoktur. Tek bir kaynakta %100 doluluk
varsa içeride üretim kısıtı vardır. Kaynakların hiç birinde 5100 doluluk yoksa
kısıt pazardadır. Çok ince gösterilen bir kaynakta %100 doluluk varsa
dummy-boşunadır, çözün, rahatlayın.
5. Üretim
Kısıtı varken Yönetmek
Kısıtlı
kaynağın tam olarak kullanımı kısa vadede en iyi stratejidir, masrafsızdır. Efficiency-Verim-24 saatlik günün
duruşsuz tam kullanımıdır. Effectiveness-Etkinlik-bu
süre zarfında doğru işlerin, doğru miktarlarda ve iyi yapılmasıdır. İşletme
içinde stok artınca akış yavaşlar, DBR-Drum
Buffer Rope-Kısıt Bağ Tampon kullanımı önerilir.. Doğru ürün karması seçiminde
geleneksel maliyet muhasebesi yanıltır, TA-Throughput
Accounting-Dönüşüm Muhasebesi daha doğru sonuçlar verir. Önceliklendirmeyi
Yönetim yapmazsa, her departman kendi gündemine göre hareket eder, amaç birliği
bozulur.
6. Pazar
Kısıtı varken Yönetmek
İşletmelerin
çoğunda Pazar kısıtı vardır. Kısıtı değerlendirmek için önce mevcut Pazar-ürün-müşterilerle
en yüksek satışı gerçekleştirmek gerekir. Pazarlama ve satış sürecindeki
israflar azaltılmalıdır. Pazara daha hızlı cevap verilmelidir. Ürün iptal etmek
yerine fiyatını yükseltin, çeşitliliği korumuş ve talep halinde zarar etmemiş
olursunuz. Kısıtı değerlendirmek için maliyet muhasebesini körlemesine
kullanmayın, sadece asorti satmakla sınırlanmayın, küçük siparişleri görmezden
gelmeyi bırakın. Kısıtı iyileştirmek için odaklanın, yeni ürün-pazara girin,
yeni satış kanalları açın, Pazar segmentasyonu yapın, stratejik ortaklıklar
kurun, müşterinize değer katın.
Yoğun
zamanlarda geçici çalışanlar alın, fiyatlarınızı elastik yaparak yoğunluğu
zaman yayın, kapasitenizi yoğun zamana uygun belirleyin.
7. Odaklanmış
Mevcut Durum Ağacı
Amaç ve
kritik başarı faktörlerinden olan sapmalar UDE-UndesirableEffects-İstenmeyen
Sonuçlardır. Bunlar bir ağacın dalları gibi, sebep-sonuç ilişkileriyle
bağlanarak geriye doğru izlenir. Her sistemde bir kök sebebe ulaşılır.
Odaklanılacak nokta budur.
8. Yönetim
Çatışmalarının Çözümü
Merkezi-ademi
merkezi, çok çeşit-az çeşit, çok stok-az stok,… CRD-Conflict Resolution Diagram, Evaporation Cloud-Çözüm Bulutu
kullanılır. Seçilen 3 ayrı çatışma için hazırlanır, birleştirilerek ana
çatışmaya gelinir, varsayımlar gözden geçirilerek iyileştirilir.
9. Verimlilik
Sendromu
Darboğaz
(kısıt) olmayan kaynaklarda tam doluluk hevesidir. Akış yavaşlar, harcamalar
artar, kalite düşer. Boş kalırsam işimi kaybederim korkusu, resmin tamamını
görememek, önemli görünmek gibi motifleri vardır.
İnsanlar özel hayatlarında böyle davranmaz; kimse arabasını boş kaldığı iş
saatlerinde kiralamaya yeltenmez. Kimse bilgisayarın 7/24 sürekli hesap yapması
gerektiğini düşünmez.
10. Uzun
Akış Süresinin Zararları
Little
Kanuna göre stok artınca akış yavaşlar. Dönem uzar. Uzayan dönem nakit
akışından, tahmin kalitesine kadar her şeyi olumsuz etkiler.
11. Akış
süresini Hızlandırmak
Stratejik iş
kabulü (amaca uygun olanları), taktik iş emri (sadece kısıta uygun olarak
üretime çıkılması), Full Kit-Eksiksiz
iş emri verilmesi, kısıtların idaresi, tampon yönetimi gibi teknikler var.
Gereksiz sıkı sözleşmeler veya gerekenden daha iyi tasarım önemli israflardır.
40-20-20 kuralına göre işlerin %40 ı
erken, %20 si zamanında ve %20 si geç teslim edilir.
12. Eksiksiz
İş emri Kavramı
Üretime iş emri verilmeden önce tüm doküman ve
malzemenin tam olması istenir. Ürünün farklı aşamaları varsa her biri için
belirlenebilir. Inkit-Giriş listesidir, Outkit-Çıkış Listesidir (örneğin test
raporu, kullanım kitabı vb).
Kullanımını zorlaştıran faktörler verimlilik sendromu,
zaman kazanma illüzyonu, hemen cevap verme isteği, iyi niyet, ürün ağacının
yanlış seviyelendirilmesi, gerekli doküman ve malzeme listesinin hazır
olmamasıdır.
13. Yönetimde
Performans Kriterleri
Kriterler lokal değil, firma ölçeğinde olmalıdır. Sadedir,
yeterlilik temellidir, veri toplama ihtiyacı azdır ve toplaması kolaydır,
firmaya uygundur. Herkesi aynı amaçta birleştirir, kontrolü sağlar.
Alternatifler marjinal faydalarına göre bu kriterler bazında değerlendirilir.
14. Dalgalanmaların,
Değişkenliğin, Belirsizliğin Sisteme Etkileri
Belirsizliğin tipleri: Talepte (miktar, mevsimlik,
moda), kapasitede (proses süreleri, arızalar, devamsızlık, tip değişimleri,
malzeme eksikleri, plan hataları, gecikmeler,..), kalitede (hatalı ürün)
Süreçlerin bağımlılığı belirsizliğin etkisini
ağırlaştırır. Kapasite nominal (ortalama) + koruyucu (dalgalanmalar için
emniyet payı) + aşırı (hiçbir zaman kullanılmayan) toplamıdır. Ancak aşırı
olandan vaz geçilebilir.
Belirsizlikle mücadelede geleneksel olarak çeşitli
aşamalarda stok tutulur, kapasite fazlası tutulur, fason/taşeron, acil sevk vb
denenir, işleyişi bilgisayarlı veya otomatik tezgahlı olacak şekilde
değiştirmek düşünülür. İhtiyaç fazlasıyla üretime başlanır, aşamalar boyunca
kalite filtreleri eklenir.
Modern tarzda seçilmiş noktalarda yönetilen tamponlar
oluşturulur. Tampon stok, zaman, kapasite cinsinden olabilir. Akış süresi
kısaltılır, partiler küçültülür, zincir içinde bilgi paylaşılır.
15. Maliyet
Muhasebesinin Zararları
1920 li yılların ekonomik ikliminde ortaya çıktı. O
denli başarılı oldu ki sonuçta doğduğu ortamın şartlarını değiştirerek
kendisini geçersiz kıldı. Ürünler çeşitlendi, arz talebi geçti, dolaylı
maliyetlerin payı çok yükseldi, ürünler veya departmanlar artık izole değil,
sınırsız kapasite dönemi bitti.
Israrla kullanılması halinde fırsatların kaçmasına,
yanlış kararlara, sanal tasarruflara vb neden olur.
16. Pazarlama,
Fiyatlama ve Karar Verme Süreci
ABC-Activity Based Costing – Faaliyet Tabanlı
Muhasebe ve TA-Throughput
Accounting- Dönüşüm Muhasebesi iki önemli alternatiftir.
17. Kalite
Yönetimi ve Süreç Kontrolu
Kalitenin tanımı ve anlamı zaman içinde gelişti. Çok
konuşulan kalite mitleri geçersizleşti: “Kalite çok zaman alır”, “Kalite daha
pahalıya gelir”, “Büyük miktarlarda kaliteli ürün veya servis sağlanamaz.”
18. Strateji,
Konumlama ve Odaklama
Strateji : Yönetimin amacına ulaşmak için seçtiği
yoldur.
SWOT çalışmasındaki iyi yönleri koruyacak,
tehditlerden savunacak ve güçlü yönlere odaklanacak şekilde kademelendirilir.
Firmanın çekirdek yeterlilikleriyle örtüşmelidir. Fırsatlar ve Tehditler aynı
matriste gösterilir. Etkisi yüksek, olumsuzlukları az olanlar önceliklidir.
19. Değer
Yaratımı
Herhangi bir yönetici zamanının %10 dan fazlasını
iyileştirmelere harcayamaz, hep söndürülecek yangınlar vardır. Dolayısıyla
amaca uygun aksiyonlar içinde “değer yaratma” güdüsüyle önceliklendirme
şarttır.
20. Değer
Odaklı Proje Yönetimi
Projenin fiili ilerlemesinin en az olduğu başlangıç
aşamalarında projeyle ilgili zaman-maliyet-performans vb taahhütlerinin büyük
kısmı biter. Gerisi uygulamadır ama iyileştirmek artık zordur. CCPM-Critical Chain Project Management –
Kritik Zincir Proje Yönetimi önerilir.
21. Ar-Ge
Yönetimi
En çok görülen iki problem : teknoloji takıntısıyla iş
idaresinin hafife alınması ve aynı takıntıyla pazarın ihmal edilmesidir.
Projeler işin doğasına göre 4 gruba ayrılır. A grubunda belirsizlikler azdır,
firma daha önce benzer işler yapmıştır, zaman-maliyet önemlidir. D Grubunda
belirsizlik yüksektir, firma teknolojiyi ilk defa gerçekleştirecektir. Bu
grupların proje yöneticileri de farklı profillerde olacaktır.
22. Lojistikte
Odaklanmış Yönetim
Bulunurluk en önemli kavramdır. Sık sevkiyatlı,
tamamlama tarzı önerilir. Tamponlar hazırlanmalı ve yönetilmelidir.
23. Son Söz
Sağlıklı işletme yoktur. Odaklanmak hızlı sonuç
getirir. Yeni Yönetim Teknikleri kullanılmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder