Tedarik Zincirini dönüştürmek için tek bir doğru yaklaşım yoktur. Yine de tüm yaklaşımlar zinciri firmanın amaçları etrafında hizalamaya yöneliktir.
Esas soru: Ne elde etmek istiyoruz?
Cevap daha düzgün akış, daha iyi bulunurluk, daha az çürüme/bozulma, daha az manuel işlem, daha iyi tahmin kalitesi, daha yüksek satış,… Bu sorulara şimdi cevap vermelisiniz çünkü kolayca tasarruf edebilirsiniz ve siz yapmasanız bile rakipleriniz yapacağı için geride kalabilirsiniz. Müşteriler giderek daha fazlasını talep ediyor..
Önemli noktalar: 1.Amaçlarınız net olsun. 2.Amaçlarınız tedarik zincirinize uygulanabilir olsun. 3.Planlamayı iyi yapın.
Manuel olarak çalışmayan bir sistem dijital olarak da çalışmayacaktır. Bir işin uzun süredir bu şekilde yapılması bu işin en iyi yöntemi olduğunu göstermez. Dönüşümden sorumlu olacak ve elini kirletmekten kaçınmayan bir ekip kurun. Mümkün mertebe ölçülebilir veri toplayın, veri yoksa öngörünüze güvenin. Ekibinizi rutinle boğmayın ki uzmanlıklarını kullanabilsinler. Önce-sonra takibi yapacak şekilde veri toplayın. Dönüşüm çoğu zaman organizasyon değişikliğiyle birlikte gelir. Merkeziyetçi – ademi merkeziyetçi yaklaşımları işinize geldiği gibi kullanın. Belirlediğiniz ekibe dönüşüm esnasında ihtiyaç duyacakları eğitimi sağlayın. Aşırı otomasyondan kaçının.
Ekipte yukarıdan aşağıya dönüşüm için Lider olmalıdır; işi anlayan, teknik sorunları çözebilecek, üst yönetimin desteğine sahip biridir. Ekipte aşağıdan yukarıya dönüşüm için Şampiyon olmalıdır; işi yapanlardan, sahanın nabzını tutabilen, iş arkadaşlarını etkileyebilecek kapasitede motivasyonu canlı olan biridir. En büyük risk “güvensizlik” hissini vermektir. Çalışanlara şirket amaçlarıyla uyumlu kişisel amaçlar vermeye gayret edin.
Şirket içinde yazılım geliştirebilmeniz bir beceridir ancak uzmanlık gerektiren kavramlar veya hızla gelişen konularda güncel teknolojiye erişememe riskini taşır. SaaS yöntemli yazılımlarla ciddi yatırım yapmadan güncel kalabilirsiniz. Birden fazla tedarikçinin çözümü varsa hepsine ortak bir soru listesi vermek iyi olur. Referansı olan tedarikçilerle ilerlemek daha kolaydır, ancak cep telefonu icat edildiğinde referansı yoktu, i-phone piyasaya çıktığında referansı yoktu, referans şart değildir! Tedarikçinin hazır bir reçeteyi herkese verme eğilimine karşı uyanık olun, elbette ana çizgiler benzer olabilir ama en azından tedarikçinin sizin ortamınızı anlamaya çalışması beklenir. Olası çözüm piyasa şartlarına göre ölçeklenebilmelidir. Görüşmeler esnasında alıcı-satıcı gibi değil, bir konuda çözüm arayan iki paydaş gibi pozitif gerilimli olmanız herkes için daha iyidir.
Dönüşüm hiçbir zaman sancısız değildir. Olası çözümü simülatör – kendi ortamınızda denem fırsatı gibi seçeneklerle inceleyebilmek önemlidir. Çözümün sizin şartlarınıza göre “ayarlanabilir” olması iyidir, ancak size çok fazla parametre sunulması eğer kavramlara çok aşina değilseniz aslında risklidir. Tedarikçiler genellikle “tasarruf” kavramını öne çıkarır, bazı sayılar verirler ancak bu sayılara hangi şartlarda ulaşıldığını bilmek daha öğretici olur. Bakım – lisans vb gizli maliyetlerle karşılaşabilirsiniz. Olası çözümün mevcut ERP ve POS sistemlerinizle uyumlandırılması kritik önemdedir. Tahmin içeren çözümlerde geçmişe dönük “temizlenmiş” veri sağlamanız gerekir, bu önemli bir zorluktur, dikkatli olmalısınız. Paralel oturumlarla yapılan uygulamalar zaman kazandırır. Her zaman iyileştirilebilecek yeni bir nokta daha çıkacaktır.
Perakendeciler yaklaşık 10 yılda bir sistemlerini yükseltmektedirler. Bugün çalışan bir sisteminiz olsa bile gelecekte benzer bir çabaya ihtiyacınız olabilir.
Yazının orjinaline bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz.
Utkan: Üniversiteden iş hayatına alışık olduğunuz
tahmin-optimizasyon içerikli sistemler size tanıdık gelecektir. Yine de
içinizde “daha iyi bir yönteme dair” azıcık bir şüphe varsa Kısıtlar Teorisi
Tamamlama Çözümüne bakmanızı öneririz. Tasarruf yerine gelir artışı,
görünürlük-entegrasyon yerine bulunurluk-stok devir hızı gibi doğrudan finansal
performansınıza etki edecek bir yaklaşımdan söz ediyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder