31 Mayıs 2022 Salı

Küçük marketler için B2B lojistik çözüm önerisi / Şili uygulaması

Pandemi şartlarında evlerimizde karantinda kaldık, ihtiyaçlarımız için B2C çözümlere (Getir, İstegelsin, Trendyol, HepsiBurada, ...) ilgimiz arttı, bu işler çok parladı. 

Bugün pandemi şartları kayboldu, artık "dışarı çıkmaya" daha istekliyiz, B2C çözümlere olan ilgimiz azalıyor. Mevcut çözümler promosyonlar (indirim, ücretsiz kargo, ücretsiz iade,...) ve özellikle "gün içinde teslim" opsiyonuyla talebi canlı tutmaya gayret ediyorlar. 

Aslında şehrin her tarafına yayılan irili ufaklı ve farklı firmalar için benzer işleri yapan çok sayıda depo, bunların önünde olağandışı bir hareketlilik ve motokurye trafiği, gereksiz yere biriktirilen dağınık haldeki ürün stokları, tamamen israf sebebi olan "gün içinde teslim" çılgınlığı, incik boncuk için bile kurye çağırma şımarıklığı, "alayım sıkılırsam iade ederim" vurdumduymazlığı, kuryelerin yaşadığı trafik riski vb ile sürdürülebilir olmayan bir modelin içindeyiz. 

Bu iş modelinin artık acil - gerekli bir niş olmasını sağlamak daha iyi olmaz mıydı? Yani kuryeyi dışarıya çıkamayan yaşlılar - hastalar - aracı olmayanlar - sahiden zamanı/fırsatı olmayanlar gibi özel hallerle sınırlayabilseydik... Gereksiz iadeleri azaltmak için iade halinde makul bir ücret isteseydik... Bankaların ATM- POS cihazlarını paylaştığı gibi farklı dağıtım firmaları şehre yayılan depolarını - araçlarını paylaşabilseydi... B2B çözüm düşünebilir miyiz?

Şili'de bir girişim başlamış. Bu süreci iyileştirmek istemişler. Mevcut durumu kabaca özetliyorum:

  • Şehirde belirli bir zincire ait olmayan yüzlerce irili ufaklı bakkal-market var.
  • Bu marketlerde onlarca farklı tedarikçinin yüzlerce farklı ürünü sergileniyor.
  • Bazı marketler tedarikçilerin plasiyerleri ziyaret ettiğinde ürün alıyorlar, ödeme yapıyorlar.
  • Bazı marketler her tedarikçiyi arayarak ilgili ürünleri sipariş ediyor, teslim alıyor, ödüyor.
  • Bu marketlerin hiç biri miktara dayalı indirimlere hak kazanacak kadar büyük alım yapamıyor.
  • Bu marketlerin hiç biri miktara dayalı ödeme kolaylığı (vade, taksit,..) talep edemiyor.
  • Bu sebeplerle de zincir marketlerle rekabet edemiyorlar
  • Bu marketlerin herhangi bir stok yönetimi olmadığı için bazı ürünlerde aşırı stok oluşuyor.
  • Aşırı stoklu ürünler marketin satan ürünlerden alabilmesi için gereken nakit parasını bağlıyor.
  • Çok sayıda tedarikçinin çok sayıda dağıtım aracı, yazar kasa-POS donanımlı plasiyeri gün boyunca sokaklarda trafik yaratıyor, yakıt tüketiyor, karbon emisyonu oluşturuyor.
  • Marketlerin çok sayıda muhatabı olduğu için muhasebe-iletişim zorluğu yaşanıyor.
  • Çok sayıda tedarikçinin her biri için belirli bir teminatı gösterme ihtiyacı marketi zorluyor. 

Girişim bir uygulama hazırlamış, https://almacenguru.com, aşağıdakileri sağlamak istiyor:

  • Fiilen başlayan kısım: Marketler için tek muhatap: tek teminat yetecek, tek bir noktadan toplu sipariş verebilecekler (evinizden market alışverişi yapar gibi), tek bir fatura-ödeme-mal kabul yaşanacaktır. Girişimin kendi deposu-stokları-dağıtım araçları vb yoktur; küçük marketlerle  tedarikçiler arasındaki köprü olarak konumlanmıştır. Toplu alımın avantajlarıyla birlikte küçük marketlere, zincir marketlerle rekabet fırsatı kazandırılacaktır.

  • Kısa vadede planlanan kısım: Marketlere aylık ücret karşılığında dinamik stok yönetimli (Kısıtlar Teorisi Tamamlama Çözümü, FILLRATE100 düşünülüyor) tamamlama servisi önerilerek aşırı veya yetersiz stoklardan korunmaları sağlanacaktır. Bulunurluk avantajıyla birlikte zincir marketlerle rekabet gücü artacaktır.

  • Uzun vadede planlanan kısım: Tedarikçiler ve abone marketler, sevkiyat sıklığı ve hacmine göre milk-run bir rota üzerinde toplanarak dağıtım optimizasyonu yapılacaktır. Farklı firmaların dağıtım olanakları (depolar, araçlar, personel,...) bankalar gibi paylaşımlı hale getirilecektir.
Türkiye'de ne yapılabilir?
  • Akademi: Üniversitelerimizin lojistik bölümlerinde Türkiye'nin bu anlamda depo - araç haritası çıkarılabilir. Bu mükerrerlik kaynaklı israfı önlemek için iyi bir başlangıç noktası olacaktır. Ayrıca ilgilenen firmaların rota - dağıtım optimizasyonları için akademik destek verilebilir. örnek: İstanbul Üniversitesi Ulaştırma ve Lojistik Fakültesi

  • Lojistik Firmaları: Market zincirinin veya perakendecinin esas işi belirlenen kanallarda müşteriye hak ettiği servisi verebilmek olmalıdır. Dolayısıyla perakendecilerin depo - stok yönetimi - dağıtım işleri lojistik firmalarca üstlenilmelidir. Bu servis tamamlama çözümüyle herkesin (perakendecinin, lojistik firmasının, son tüketicinin, çevre-sürdürülebilirliğin) kazanacağı bir forma çevrilebilir. Bu yaklaşım yollardaki trafik yükünü, karbon emisyonunu, dağıtım maliyetlerini azaltacaktır.    örnek: Ekol, Netlog, Horoz,.....

  • Mikro Dağıtım Firmaları: Marketlerden niş gruplara kurye dağıtımını paylaşımlı filoyla yapabilirler, uygun hallerde geri dönüşümlü atıkları toplayabilirler, 2 günde teslim süresini standartlaştırabilirler. Lojistik Firmaları kadar büyük ölçekli olmayan ve belirli bir ilçeye özgü bölgesel dağıtımı üstlenebilirler. örnek: Getir, İstegelsin,...

  • Perakendeciler: Yurtdışında kullanılan tamamlama çözümünü deneyebilirler, temel işlerine odaklanarak lojistik işlerini uzman lojistik firmalara bırakabilirler. Küçük ölçekli olanlar abonelik esaslı buna benzer bir sistemle aynı teknolojiye erişebilirler. Her sektöre uygun hale getirilebilir. Kooperatifler, Birlikler, Organize Sanayi Bölgeleri, Ticaret Odaları da deneyebilir.
İhtiyaç halinde elimden geldiğince yardıma hazırım. Türkiye için Değer! 

scai.tech     blog       FR100       FR100 Simülatör    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder