Geleneksel işleyiş her firmanın kendi özelinde operasyonlarını yürütmesidir. Önerilen işleyiş (simbiyotik) Deloite raporunda vurgulandığı gibi büyük lojistik firmalardan birinin servis ücreti karşılığında küçük firmaların satınalma - dağıtım - stok yönetimi işlerini üstlenmesidir.
Değerlendirme ölçütümüz toplam maliyet (satınalma ve navlun, TL) ve kat edilen mesafe (sürdürülebilirlik açısından, km) olsun.
- Birbirlerine 30km mesafeli iki tedarikçimiz var, biri T1 ürünün, diğeri T2 ürününü üretiyor.
- Birbirlerine 20km mesafede 3 mağaza var, M1, M2, M3.
- Her mağazada her hafta hem T1 hem T2 ürünü satılıyor.
- Mağazalar her hafta tedarikçilerden birer sevkiyat alıyorlar, navlun 0,5 TL/km ile ödeniyor.
- Tedarikçilerde sipariş miktarına göre iskontolu fiyat uygulanıyor.
- Tedarikçilerin mağazalara olan mesafeleri, miktara göre iskontolu fiyat listeleri ve mağazaların ürün bazında haftalık satışları yandaki tablolarda gösterilmiştir.
Geleneksel İşleyişte toplam maliyeti ve kat edilen mesafeyi hesaplayalım:
- M1 mağazası satınalma = 200 x 10 + 100 x 20 = 4.000 TL
- M2 mağazası satınalma = 200 x 10 + 200 x 20 = 6.000 TL
- M3 mağazası satınalma = 100 x 10 + 300 x 18 = 6.400 TL (250 adedi aşan sipariş iskontolu oldu)
- M1 mağazası navlun = (100km + 120km) x 0,5 TL/km = 110 TL
- M2 mağazası navlun = (110km + 110km) x 0,5 TL/km = 110 TL
- M3 mağazası navlun = (120km + 100km) x 0,5 TL/km = 110 TL
- Toplam maliyet = 16.400 TL + 330 TL = 16.730 TL
- Toplam kat edilen mesafe = 660 km
Lojistik firması Tedarikçiden ürün toplarken T1 - T2 - DM ve mağazalara ürün dağıtırken DM -M1 - M2 - M3 rotalarını takip edecektir. Lojistik firması mağazaların siparişlerini konsolide ederek tedarikçilere sipariş verecektir. Firma bu hizmeti mağazalara 0,1 TL/adet bedelle verecektir.
Önerilen İşleyişte toplam maliyeti ve kat edilen mesafeyi hesaplayalım:
- T1 ürünü satınalma = (200 + 200 + 100) x 9 = 4.500 TL (miktar iskontosu alındı)
- T2 ürünü satınalma = (100 + 200 + 300) x 16 = 9.600 TL (miktar iskontosu alındı)
- Tedarikçiden toplama navlunu = (30km + 50km) x 0,5 TL/km = 40 TL (T1 - T2 - DM rotası)
- Mağazalara dağıtım navlunu = (40km + 20km + 20km) x 0,5 TL/km = 40 TL (DM - M1 - M2 - M3 rotası)
- Servis ücreti = (500 adet M1 + 600 adet M2) x 0,1 TL/adet = 110 TL
- Toplam maliyet = 14.100 TL + 80 TL + 110 TL = 14.290 TL
- Toplam kat edilen mesafe = 160 km
- finansal: 16.730 TL den 14.290 TL ye, %15 daha ucuz,
- sürdürülebilirlik: 660 km den 160 km ye, %75 daha az kilometre, daha az karbon emisyonu açılarından daha avantajlıdır.
- Ayrıca bu servis Kısıtlar Teorisi tamamlama çözümüyle birlikte sunulduğunda sistemdeki toplam stok seviyesinde %20-40 azalma, satışlarda %10-20 artış, dolayısıyla stok devir hızında %40-100 artış ve bulunurluk servisinde %99+ seviyesine ulaşmak gibi önemli yan faydalar da sağlanacaktır.
- 1.000.000 TL değerinde stok ve %20 kar marjı olan bir firmada
- izlenen dönemde stokların fazladan sadece bir tur atması halinde
- 1.000.000 x %20 = 200.000 TL ilave kazanç sağlanacaktır.
Deloite raporda vurgulandığı gibi Lojistik büyük firma altyapı sağlayıcısı (industry infrastructure provider) olmuştur. Ürün toplama ve dağıtımda Lojistik firmanın kendi filosu veya bankaların ortak ATM kullanımı tarzında havuz filosu kullanılarak etkinlik artırılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder