Birlikte çok temel bir optimizasyon çözümü deneyelim.
3 farklı istasyondan geçerek tamamlanan bir üretim sürecimiz
olsun.
4 farklı ürünümüz olsun.
Üretim planımızı 6 aylık yapalım, optimizasyonu her ay
tekrar çalıştıralım.
Bu ürünlerin maliyetleri, proses süreleri, proses fireleri
olsun.
Bu istasyonların kapasiteleri olsun.
Amacımız en uygun maliyetle azami satış yapmak olsun.
Tipik bir doğrusal programın geçerli olduğu aralık (relevant
range) vardır.
Programın parametrelerinin değişime hassasiyetleri analiz
(sensitivity analysis) edilir.
Bu analizin izin verdiği ölçüde optimum çözüm “iyileştirilerek”
esnetilebilir.
Bu aralıkların dışına çıkıldığında çözüm geçersizleşir.
Parametrelerin en azından bir sonraki optimizasyon
çalıştırmasına kadar geçen bir aylık süre zarfında belirlenen aralıkta kalması
olasılığını %95 alalım.
Senelerin fabrikası, oturmuş proses, tecrübeli ekip ve kapasiteli
optimizasyon yazılımıyla bunu bekleyebiliriz.
3 istasyon X 4 ürün = 12 “ortalama” süre +
3 istasyon X 4ürün = 12 “ortalama” fire +
4 ürün X 6 dönem = 24 “ortalama” talep +
3 ürün için “anahtarla ortalamalara dayalı dağıtılmış genel
giderli maliyet” derken kabaca 50 farklı parametrenin aynı anda aralık içinde
kalmasını umuyoruz.
Tutma olasılığı 0,95*0,95*0,95*0,95*0,95*…..*0,95
=(0,95) ^50 = %8 dir !!
Modeli basitleştirip (fireyi
iptal edelim, sadece 3 dönem için tahmin kullanalım) 25 parametreye indiğinizde
oran %28 e yükselir.
Tahmin kalitenizi fevkalade
yapıp %95 yerine %98 ihtimale gelseniz bile 50 parametreyle başarılı olma
ihtimaliniz ancak %36 dır !!
Çok zaman harcayarak, detaylı veri toplayarak, pahalı
optimizasyon yazılımı ve kalifiye personel kullanarak bulduğunuz çözümün “sadece
belirsizliğe” karşı başarılı olma şansı %28 dir!
Aslında daha süreçler veya ürünler arası bağımlılığa
(İstasyon1 den mal gelmezse İstasyon2 o ürün için hazır olsa bile boş kalır
gibi) değinmedik bile…
İşte bu sebeple navigasyon yazılımlarına göre bir saat önce
çıkmamız yeterli görünse bile daha erken yola çıkıyoruz.
Optimum olduğu söylenen rotayı deniyoruz ama şu veya bu
sebeple rotayı değiştiriyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder