Satınalmacıların tedarik zincirinin sürdürülebilirliğine doğrudan etkisi vardır. Burada da 3 adımda incelenen bir etki hiyerarşisi vardı (S1-benim ekipmanımın etkisi, S2-kullandığım enerji, su vb etkisi, S3-tedarik zincirimin toplu etkisi) ancak artık S3 olarak "hepimizin etkisi" kapsamında birleşildi.
Sosyal Değer Modeli satınalmaları sadece maddi değerlendirmelerin ötesine taşıyor:
- COVID-19: pandeminin topluma etkisini bertaraf etme çabası, işe geri dönüş, temiz-güvenli işyeri
- Ekonomik Eşitsizlik: yeni istihdam, beceri kazandırımı; dayanıklı-inovatif-verimli işyerleri
- İklim Değişimi: çevre koruması, karbon nötralizasyonu, "aynı gemideyiz"
- Fırsat Eşitsizliği: engelliler, cinsiyet, göçmenler, sosyal şart uygunluğunu
- Sağlık: Beden ve ruh sağlığı, temiz çevre, iş-özel hayat dengesi
- People-Sosyal Sürdürülebilirlik: fırsat eşitliği, adil muamele, etik yönetim, sağlıklı ve emniyetli işyeri, yoksulluğun önlenmesi, kişisel özgürlük ve haklara özen
- Planet-Çevresel Sürdürülebilirlik: emanet zinciri yaklaşımıyla sürdürülebilir hammadde kullanımı, yenilenebilir enerji, suyun dikkatli kullanımı, kirlenme-karbon salınımının azaltılması, döngüsel ekonomiye geçiş
- Profit-Finansal Sürdürülebilirlik: Tedarik devamlılığı, fiyat istikrarı, karlı büyüme, rekabet avantajı, verimli iş, iyi işveren
- Cost Reduction - Maliyet: En yaygın ve tanıdık gelen yöntemdir. Böylece sürdürülebilirliği sağlamak için harcanan para düşen maliyetle karşılanır. Talep zorluğu, inovasyon, TCO (total Cost of Ownership) sahip olma maliyeti önem kazanır. Beklenen fayda = Vergi öncesi kar artışı.
- Product & Margin Improvement - Katma değer: Müşteri talebiyle yüksek katma değerli ürün geliştirilir, müşteriler maliyete katılabilir. Lokal şartlara göre müşteri beklentileri değişebilir. Beklenen Fayda = Yüksek ürün karlılığı.
- Brand Value & Customer Requirement - Marka-müşteri talepleri: Sürdürülebilir olmanın pozitif etkisiyle marka imajı gelişir, yeni müşteriler kazanılır, gelişen şartlara göre yeni işler alınır. İhalelerde sürdürülebilirlik ön şartları görülmeye başlandı. Beklenen fayda = Ciro artışı
- Financing - Finansman: Sürdürülebilirlik finansmanı kolaylaştırabilir, ucuzlatabilir. Giderek canlanan bir sahadır. Beklenen fayda = yatırım artışı
- Sürdürülebilirliğin sizin için anlamını belirleyin (Comply-Uyum-yetecek kadar, Follow-İzle-rakiplerin gerisinde kalma, Lead-Öncü-rekabet avantajı oluştur)
- Sürdürülebilirlik için değer önerisi oluşturun (Maliyet, katma değer, marka imajı, finansman).
- Satınalmanın rolünü netleştirin (Consumer Requirements-Tüketici beklentileri, Government Regulations-Mevzuat, Financial Institutions-Bankalar, Customer Requirements-Müşteri beklentileri, Business Leadership Targets-Firma hedefleri, Employee Recruitment-iyi işverenlik)
- Mevcut durumu belirleyin, hedefe ulaşmak için aksiyon planı yapın.
- Sürdürülebilirliği mevcut rollere ekleyin, yeni kadrolar açmayın. Makul hedefleriniz olsun.
- Gelişmeleri tedarik zincirinize yaygınlaştırın.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder