11 Ocak 2022 Salı

Sürdürülebilir Tedarik Zinciri / Efficio / Edward Cox, Pauline Potter / 2022

Yazının orjinaline bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz. Sürdürülebilirlik eskiden iki bağlamda kullanılıyordu: Birincisi firmanın kesintisiz, sürekli büyümesiydi (Performans Sürdürülebilirliği), ikincisi çevresine duyarlılığıydı (ESG Sürdürülebilirliği). Artık bu iki bağlam Sürdürülebilir İş Stratejisi olarak birleşti.

Satınalmacıların tedarik zincirinin sürdürülebilirliğine doğrudan etkisi vardır. Burada da 3 adımda incelenen bir etki hiyerarşisi vardı (S1-benim ekipmanımın etkisi, S2-kullandığım enerji, su vb etkisi, S3-tedarik zincirimin toplu etkisi) ancak artık S3 olarak "hepimizin etkisi" kapsamında birleşildi.

Sosyal Değer Modeli satınalmaları sadece maddi değerlendirmelerin ötesine taşıyor:

  • COVID-19: pandeminin topluma etkisini bertaraf etme çabası, işe geri dönüş, temiz-güvenli işyeri
  • Ekonomik Eşitsizlik: yeni istihdam, beceri kazandırımı; dayanıklı-inovatif-verimli işyerleri
  • İklim Değişimi: çevre koruması, karbon nötralizasyonu, "aynı gemideyiz"
  • Fırsat Eşitsizliği: engelliler, cinsiyet, göçmenler, sosyal şart uygunluğunu
  • Sağlık: Beden ve ruh sağlığı, temiz çevre, iş-özel hayat dengesi
Üçlü Etki (The Triple Bottom Line: 3Ps) sürdürülebilirliğin çevre için her türlü maliyete katlanmak değil, çevreyi korurken varlığını sürdürebilmek olduğunu gösteriyor, John Elkington, 1994. Böylece Sürdürülebilir İş Stratejisi mümkün hale geliyor.

  • People-Sosyal Sürdürülebilirlik: fırsat eşitliği, adil muamele, etik yönetim, sağlıklı ve emniyetli işyeri, yoksulluğun önlenmesi, kişisel özgürlük ve haklara özen
  • Planet-Çevresel Sürdürülebilirlik: emanet zinciri yaklaşımıyla sürdürülebilir hammadde kullanımı, yenilenebilir enerji, suyun dikkatli kullanımı, kirlenme-karbon salınımının azaltılması, döngüsel ekonomiye geçiş
  • Profit-Finansal Sürdürülebilirlik: Tedarik devamlılığı, fiyat istikrarı, karlı büyüme, rekabet avantajı, verimli iş, iyi işveren
Zor zamanlar ama ilk gelenin çok kazanma fırsatı da var. Stratejinin değer önerisi 4 başlıkta formüle ediliyor:

  • Cost Reduction - Maliyet: En yaygın ve tanıdık gelen yöntemdir. Böylece sürdürülebilirliği sağlamak için harcanan para düşen maliyetle karşılanır. Talep zorluğu, inovasyon, TCO (total Cost of Ownership) sahip olma maliyeti önem kazanır. Beklenen fayda = Vergi öncesi kar artışı. 
  • Product & Margin Improvement - Katma değer: Müşteri talebiyle yüksek katma değerli ürün geliştirilir, müşteriler maliyete katılabilir. Lokal şartlara göre müşteri beklentileri değişebilir. Beklenen Fayda = Yüksek ürün karlılığı.
  • Brand Value & Customer Requirement - Marka-müşteri talepleri: Sürdürülebilir olmanın pozitif etkisiyle marka imajı gelişir, yeni müşteriler kazanılır, gelişen şartlara göre yeni işler alınır. İhalelerde sürdürülebilirlik ön şartları görülmeye başlandı. Beklenen fayda = Ciro artışı 
  • Financing - Finansman: Sürdürülebilirlik finansmanı kolaylaştırabilir, ucuzlatabilir. Giderek canlanan bir sahadır. Beklenen fayda = yatırım artışı
Yol haritası 6 adımda açıklanmış:

  1. Sürdürülebilirliğin sizin için anlamını belirleyin (Comply-Uyum-yetecek kadar, Follow-İzle-rakiplerin gerisinde kalma, Lead-Öncü-rekabet avantajı oluştur)
  2. Sürdürülebilirlik için değer önerisi oluşturun (Maliyet, katma değer, marka imajı, finansman).
  3. Satınalmanın rolünü netleştirin (Consumer Requirements-Tüketici beklentileri, Government Regulations-Mevzuat, Financial Institutions-Bankalar, Customer Requirements-Müşteri beklentileri, Business Leadership Targets-Firma hedefleri, Employee Recruitment-iyi işverenlik)
  4. Mevcut durumu belirleyin, hedefe ulaşmak için aksiyon planı yapın.
  5. Sürdürülebilirliği mevcut rollere ekleyin, yeni kadrolar açmayın. Makul hedefleriniz olsun.
  6. Gelişmeleri tedarik zincirinize yaygınlaştırın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder