1 Zor Koltuk
Satışta bir sorun çıktığı zaman standart çözümler: Satıcıları değiştir,
promosyonları artır, satıcıları eğit, satış destek personelini artır,
satıcıların portföyünü daralt, servis bölümündekileri da satışa yönlendir, …
Kısıtlar Teorisi (TOC) kişisel yeteneklerle sanat olan “satış” işini,
tekrarlanabilir niteliklerle bilim haline getirmeye çalışır. TOC bir bilgisayar yazılımı, sitemi veya din falan
değil, sadece bir yaklaşımdır. Sebep-sonuç ilişkisini önemser.
2 Satış Makinesi
Satış süreç adımları:
- Seçim: Pazarlamanın belirlediği kriterlere uygun müşterilerin seçimidir.
- Uygunluk: Müşterilere sorulan genel tarzda sorularla müşterinin bizim servislerimize olan ilgisinin belirlenmesidir.
- İhtiyaç Tesbiti: Detaylı sorularla uygun çözümün belirlenmesidir. Genellikle müşteri yerinde ziyaret edilir.
- İhtiyaç Teyidi: Bu aşamaya kadar edinilen içgörü yazılı hale getirilir ve müşteriyle teyitleşilir.
- Sunum Demosu: Müşteride, firmamızda, fuarda vb olabilir. Müşterinin özgün datası değil, herhengi bir data sunulur. Ürün tanıtımıdır.
- Çözüm Önerisi ve Teknik Kontrol: Satış ve satış destek birlikte çözüm paketini hazırlar, fiyat içermez.
- Üretim Demosu: Müşterinin özgün datasıyla ürünün çalıştırılmasıdır.
- Teklif: Çözümü, müşterinin teyit edilen ihtiyaçlarını karşıladığını ve fiyatı gösteren tekliftir.
- Pazarlık
- Satışın Gerçekleşmesi
Satış hunisi bu aşamaları temsil eder. Ana parametreleri ne kadar sürdüğü
ve başarı oranıdır. Satış aşamaları huni boyunca yerleştirildiğinde hem
kapasite hem de iş yükü dağılımı görülebilir.
Bu noktada TOC 5 Odaklanma Adımı uygulanabilir. Verinin güncel kalabilmesi
için CRM yazılımının bu aşamalara uygun olarak kurgulanması işe yarar. Kısıt
belirlendikten sonra izlenmeli ve gerektikçe müdahale edilmelidir. Birden fazla
noktada sıkıntı olsa bile, sırayla ve en ciddi olandan, kısıttan,
başlanmalıdır.
3 Gider mi yoksa Gelir mi?
Siparişten sevkiyata süreç
adımları:
- Siparişin Alınması: Temel kontroller: a) Konfigürasyon b) Kârlılık c) Müşterinin kredibilitesi
- Onay
- Sipariş Planlaması: Stoktan teslim, üretim, kaynak atamaları vb
- Üretimin Sipariş Kabulü: Müşterinin isteklerine uygun olarak ürünün kişiselleştirilmesi, testi ve paketlenmesi
- Lojistik: Ürünün müşteriye ulaştırılması
- Sipariş Kapanışı: Müşteri bilgilerinin kayda geçirilmesi, kurulum için satış destekle ilişkilendirilmesi. Bu aşamadan sonra kurulum gerçekleşir, garanti sözleşmesi yapılır, tahsilat takibi başlar.
Gider Dünyasında bilmek önemlidir, sakınma güdüsü hakimdir, onay aşaması
uzun sürer. Gelir Dünyasında öğrenmek önemlidir, “tekrarından sakınma” güdüsü
vardır, onay aşaması hızlıdır.
4 Kritik Uygulamalar
Kurulum süreç adımları:
- Paketleri Açış
- İstasyon Kurulumları
- Ağ Bağlantılarının Yapılışı
- Uygulamaların Kurulumu, İş Akışının Hazırlanması
- Müşteri Eğitimi
- Kabul Testi
Genellikle ilk üç adım paralel ve sonrakiler seridir. Belirsizlikler
nedeniyle süreç uzamaya meyillidir. Mühendisliğin süre tahminleri genellikle
tutmaz. İlk Hedef süreyi kısaltmak değil, zamanında bitirmektir.
5 Yeni Ürün Sunumu
Ürünün testleri tamamlanmadan
piyasaya çıkması geliri artırmaz, memnun olmayan müşteriler ödeme yapmaz,
kulaktan kulağa yayılır. Alternatif sunum yöntemi:
- İlk müşteride kurulum; 30-60 gün test dönemi, sadece fiili üretim olması halinde sonraki adıma geçiş
- Resmi Duyuru; yeni ürün daha pahalı ve iyi olacak, 6 ay içinde piyasaya sürülecek
- Beta testler; en az üç yeni müşteride, Kabul yapılıncaya kadar ödeme almadan
- Atış serbest
6 Satış Detsekte Çok-görevlilik
Önce eşzamanlı alınan görev sayısını 2-3 gibi sınırlandırın, sonra tek
göreve düşersiniz. Kritik kaynakların üzerindeki ekstra işleri başkalarına
aktarın.
7 Dönem Sonu Sancısı
İlk soru neden dönem sonuna doğru aktivitenin arttığıdır. Olumsuz sonuçları
listeleyin, aralarında sebep-sonuç ilişkisi kurun, kök sebebi belirleyin.
Paradigma değişimi zordur ama gereklidir.
Satış bütçesini Proje Yönetimi gibi kurgulayın: Yıllık bütçenizi
hedefinizin üzerinde belirleyin, aradaki fark tampondur, her periyotta
satıcılara %50 ihtimalle tutabilecekleri hedefler gösterin, kaçırdıklarında
cezalandırmayın, kaçanlar tampondan eksiltilecektir. Tampona göre
yöneteceksiniz, renk kodlarına göre müdahale edeceksiniz. Örnek yapalım.
Satıcıdan yıllık 4,8 milyon satış bekliyoruz. Bu ortalamada aylık 0,4
milyon demektir, Hedef veririken %50 fazlasıyla 0,6 milyon diyelim. Primler bu
miktara bağlı DEĞİLDİR. Her ay yeni bir başlangıçtır. Bu projenin tampon 12 ay
X (0,6 – 0,4) = 2,4 milyondur. İlk dört aylık satışların sırasıyla 0,1 – 0,6 –
0,4 – 0,4 milyon olduğunu varsayalım. Bu durumda ilk dört ay için proje tampon sırasıyla
1,9 – 1,9 – 1,7 – 1, 5 milyon olacaktır. Prim 4,8 milyonluk orjinal hedefin
aşılmasıyla başlayacaktır.
Satış bölgelerine göre bütçelenenden %10 fazlasıyla (bu fark tampondur)
satış hedefleri verilebilir.
8 Satış Primleri
Üçer aylık çeyrekler, mizan dönemleri yerine aylık dilimleri tercih edin.
Kritik zincire göre odaklanın ve tampon göre yönetin.
Gizli indirimleri fark edin: geciktirilen ödemeler, kabulü zorlaştıracak
parametre tayini, garanti veya servis kullanımını gerektirecek yüksek
performans tahhüdü, sonraki alımlar için iskonto sözü, … Dolayısıyla primi
hakedişe göre DEĞİL, nakit girişine göre verin.
9 Nakit Makinesi
Temel adımlar:
Pazarlama Farkındalık yaratılması
İlgi uyandırılması
Bilgi transferi
Randevu alınması
Satış Uygunluk
İhtiyaç tesbiti
İhtiyaç teyidi
Sunum demosu
Çözüm önerisi ve teknik kontrol
Üretim demosu
Teklif
Pazarlık
Satışın gerçekleşmesi
Sipariş Alımı Siparişin
alınması ve temel kontroller
Onay
Siparişin planlaması
Üretimin sipariş kabulü
Sipariş
kapanışı – yükleme
Finansman Faturalama
Satış Destek paketleri
açış
Istasyon kurulumları
Ağ bağlantıları
Uygulama kurulumları ve iş akışı
Müşteri eğitimi
Kabul testi
Finansman Tahsilat
Huni formatında izlenebilir,
görselleştirilmelidir. Önce işletilmeli, sonra yazılım haline
dönüştürülmelidir.
10 Daha da Sıcak
Satış yönetiminde paradigm değişimi zordur, yanlış anlaşılmalar olacaktır,
hızlıca fark edin ve düzeltin.
Rapor ana formatında Satıcı / müşteri / tutar / satış adımı / gerçekleşti
kontrolu (0 veya 1) / gerçekleşen tutar başlıkları olmalıdır. Siparişlerin
durumu görülür.
Huni formatında adımların tutarları ve kapasiteler birlikte gösterilir. Olasılıklar
yoktur, devam eden işleri listeler. Süre
bilgisi de yoktur. Durumun fotoğrafıdır. Kapasite – iş yükü karşılaştırması
yapar.
Kısıt formatında yukarıdakine ek olarak süre bilgisi de vardır. Asgari son
bir dönemin (3 ay) açık veya kapalı tüm siparişlerini dikkate alır. İlk 3 adım
için kaç gün harcandığını gösterir, kısıtı belirlemeyi kolaylaştırır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder