Hazır giyim tedarikte mükemmel fırtına başladı: Aynı anda talep dalgalanması, tedarik aksaması, yükselen maliyetler ve kar baskısı..
Tedarik merkezli işleyişten müşteri merkezli işleyişe geçiliyor. Ürün çeşitliliğini azaltmak, ortak kumaş kullanımıyla kumaş kalite çeşitliliğini azaltmak, kumaş blokajıyla temin garantisi sağlamak, sürdürülebilir elyaflarla 3D numune sürecine başlamak gündemde. Ayrıca AB ve ABD nin yakın çevresine üretim kaydırarak sürat ve daha düşük karbon salınımı isteniyor. Talebe duyarlı - hızlı tepki veren düşük adetli / çok çeşitli modelleri güvenilir şekilde teslim edebilen, şeffaf ve uzun vadeli ilişkiye uygun bir tedarik zinciri aranıyor. Tedarikçi seçiminde uygunluk-şeffaflık-hammadde temin garantisi çok kritik düzeyde önemli. Müşterilerin %25i tedarikçi sayısını azaltmak istiyor.
Veri paylaşan ve "birlikte/uzun vadeli" çalışmaya inanan müşteri, yalın kurgulu küçültülmüş montaj bandı ve ön tarafta hazırlık hücreleriyle Kısıtlar Teorisi Tamamlama çözümü olan konfeksiyoncu ve boyaya hazır yarı mamul stoku tutan bir kumaşçıyla uygun bir zincir kurulabilir. AB Tedarikçi haritalamayı zorunlu hale getirdi, müşteriler çok sayıda tedarikçinin riskini taşımak istemiyor, ancak uygun-hızlı-kaliteli-esnek-ucuz olanlar dayanabilecektir. Rekabet fiyatta (ucuz) değil, değerde (güvenilir) olmalıdır. Sentetik sürelerle objektif fiyatlama seçeneği sağlanmalıdır.
Tedarik Zincirindeki en önemli aksamalar nakliye sorunları (%74) ve talep dalgalanması (%66).
Tahminler tutarsız olunca müşteriler aşırı stoktan kaçınmak için küçük adetli sipariş ve sık tekrar istiyor. Bu da konfeksiyoncuda sık model değişimi kaynaklı verim - kalite - termin kaybı ve kumaşçıda asgari sipariş miktarı nedeniyle numune makinasının arkasında sırada bekleme kaynaklı gecikme - kalite - maliyet sorunu çıkarıyor.
Müşterilerin %25 i ürün gamının yarısını geri dönüştürülmüş elyaflara değiştirmek istiyor.
Bizde sürdürülebilirlik belgeli ama yine de "virgin" elyaf kullanımı gibi algılanıyor, pastal artıklarını kiloyla satmayı yeterli sayıyoruz, oysa ki elyaf cinslerine göre biriktirip doğrudan geri dönüşümcü işletmelere gönderebilmeliyiz.
Maliyete etki eden en önemli faktörler navlun (%82) ve hammadde (%69). Müşterilerin yarısı hız ve esneklik sağlayacak önemli bir dönüşüm projesine başladı. 3D tasarım, uçtan-uca veri paylaşımı üzerinde duruluyor. En önemli 5 süreç ülke ofisinin rolü sorgusu (%63), koleksiyon ürün seçimi (%60), numunelendirme (%55), uçtan uca ürün geliştirme süreci (%53), tedariktir (%50).
Kanımca Endüstri 4.0 ve yapay zeka "sevgisi" karar verenleri karmaşık çözümlere yönlendiriyor. Dijitalden 3D tasarıma ek olarak Datacolor/X-Rite vb renk uzayında renk onayı, veri paylaşımıyla tamamlama çözümü uygulaması, ortak platformda kalite - stok veri paylaşımı için de yararlanılabilir.
Talep belirsizliği nedeniyle koleksiyonlar sadeleştiriliyor, çeşitli modellerde ortak kumaş kullanılıyor. En önemli öncelik tam fiyattan ürün satmak, aşırı stok nedeniyle indirime girmek zorunda kalmamaktır. Sezon içinde hızlı tepki vermek (geleneksel anlayışta hızlı terminle sıfırdan üretmek anlamına gelir, fazla mesai, fason, kalite riski,...) gerekiyor. Müşterilerin yarısı sadece garanti ürünlere sipariş vermeyi düşünüyor.
Yukarıda sözü edilen müşteri-konfeksiyoncu-kumaşçı uyumlu zincirde müşteriye aynı ürün ailesi içinde çeşitli modelleri satışta test edebilmeyi, her hafta tamamlama sevkiyatı yapabilmeyi, müşteri istediğinde kalan kumaştan farklı model / renk / beden değiştirebilmeyi sağlayabilirsiniz.
Müşteriler tedarikçilerin tasarım kabiliyetine değer veriyor, sadece ürüne değil, artık kumaş seçimine ve geri dönüştürülebilir / tamir edilebilir tasarımına da özen gösteriyor. Seçilmiş kumaşçılardan blokajlı kumaş kaliteleri tercih ediliyor. Müşterilerin %30u 3D tasarıma ilgi duyuyor, hız ve düşük karbon salınımı getirecektir.
Kumaşçıların ZDHC, GTW, EcoAware, GOTS/GRS/RCS/OCS/Bettercotton, Lenzing/Birla, Higg Index FEM, sosyal uygunluk vb hazırlıklı olmaları şart, yoksa seçilemeyecekler. AB Yeşil Mutabakatın da birinci önceliği bu konular. Konfeksiyoncu-Kumaşçı ortak bir portalda müşteriye test raporlu, belgeli, temin garantili, hızlı terminli e-ticaret formatında kumaş seçtirebilirler, 3D numuneyi gösterebilirler, renklerini dijital renk uzayından onaylatır, kumaştan ürüne tüm aşamaların kalite test raporlarını PIVOT/Inspectorio/.. bir ortamda paylaşabilirler. Tasarımcılarımızın Higg Index MSI gibi araçları kullanarak bilinçli hammadde seçebilmeyi öğrenmesi gerekiyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder