24 Temmuz 2017 Pazartesi

Vietnam'da muzelerin cagristirdiklari...


Araziye uyali beri ev tuttum, motor kiraladim.

Artik Vietnamlilar gibi cilgin trafikte huzurla geziyorum, yanlis yerden donuyorum, duruyorum, ters yonden giriyorum ve gulumsuyorum! En eglencelisi tek kelime ortak Ingilizce - Vietnamca - Turkce bilmeden yol sormam, onlarin tarif etmeye cabalamasi ve inanilmaz bir sekilde bulabilmem!

Burada cesitli muzeler var, hemen hepsi koloniyal donem Fransiz mimarisi.. Basliyorum...

History Museum

   

Oturus bicimi Anadolu sufi tefekkur halini hatirlatiyor. Bereket tanricasi Kibele cagrisimi var. Kilik, kiyafet, sakal ve durus Asur - Babil andiriyor. Kitabedeki harfler Sanskritceye benziyor. Hint ve Cin etkisi cok anlasilir ama basbayagi Mezopotamya esintisi de var. Budha kelimesinin koku Sanskritce Bud, 'aydinlanmak' anlaminda, Budha ayni kelimenin gecmis zamanli hali, 'aydinlanmis' anlamina geliyor. Hindistan cikisli olmasini da hatirlarsak sembol, dil, ogreti benzerligi daha anlamli oluyor. El isciligi cok detayli, kiyafet alenen Osmanli kaftani havasinda. Misir' la tamamen farkli cografyalar ve farkli zaman cizgileri ancak belli ki mumyalamayi biliyorlarmis. Insanligin baslangicina dair arkeolojik buluntulara 5 bolgede rastlanmis: Guney Afrika Cumhuriyeti, Suriye-Azaerbeycan (Mezopotamya) arasi, Yeni Gine, Hindistan, Vietnam.. Kabaca nehir deltalarina yakin yerde hayat baslamis. Hep buralardalarmis ama istila ve savas hic eksik olmamis.

Ho Chi Minh City Museum
 Vietnam savasi esnasinda Vietnami destekleyen ulkeler harita uzerinde isaretlenmis, kimler kimler var da maalesef Turkiye yok, desteklememisiz demek ki.. Cok yazik.. Farkli perspektiflerde HCMC = Saygon tanitiliyor. Ben en cok etnografik, ozellikle evlilikle ilgili olan bolumu begendim. Gelinlik ve damatliklarda ilk resim Kimmerleri, ikinci resim Islami olani, ucuncu ve dorduncu resimler Vietnamlilari gosteriyor. En sonda da modern Vietnem gelin ve damadini goreceksiniz. Baslik parasi tum alt kulturlerde var, evlenirken kizlar adeta 'satiliyor', sonrasinda anne olan kadinin bir agirligi var. Merasim canlandirmasini da bulacaksiniz. Evlilik cuzdanlari bile sergide yer almis.
  
  


Ao Dai Art Gallery
Tasarimci elinden geleneksel ve luks kostumler sergileniyor. El dokumasi kumaslar. nakis, pul, payet vb el isciligi belirgin. Sahici bir defile alani var; dekoratif duvarlar, numarali sandalyeler, canli muzik, ses ve isik sistemi derken havali bir yer. Ilk defa 'podyumda salindim', hosuma gitti.
  

Fine Arts Museum
Etkileyici bir bina, oldukca aslina sadik olarak korunmus, eski zaman, savas oncesi ve savas sonrasi olarak uc doneme ayrilmis. Yagli boya, agac uzerine kakma, yaldiz vb teknikler kullanilmis, bronz cok tercih edilmis. Bahce icinde 3 ayri binadan olusuyor. Asansor calismiyor ama bu kadar eskisini ilk defa gordum. Istiklal Caddesindeki eski binalari hatirlatti. Kahire' de de belirgin Fransiz esintisi vardi, burada da var. Somurge belki ama bir yandan da kulturel karma yaratilmis.
  

Ironik bir eser, ABD savas helikopteri carmih pozundaki Isa'yi Vietnama indiriyor, baris kisvesi altinda olum sacarken, baris kelimesinin Ingilizce yazilmasi da ABD' ye bir gonderme oluyor, herkesin baris anlayisi farkliymis, Ingilizcesi demek bu anlama geliyormus"...









Burada kadin Agent Orange kimyasal gazdan korunmak icin yuzunu ortmeye calisiyor, kucagindaki cocuk bas asagi, aci icinde... Coook cekmisler...

Composition isimli eser: Begendim, malzeme inox ve tas yani composition kavramina uygun. Genel goruntu klasik muzik enstrumani havasinda, composition diger anlamiyla tutarli. En guzeli yaklastiginizda kendinizi de eserin icinde gormeniz, aksiniz yuvarlak topuzlara dusuyor ve eserin bir degil iki basi birden siz oluveriyorsunuz; iyisiyle kotusuyle, alt veya ust benliginizle artik nasil yorumlarsaniz.... Eserle butunlesiyorum, inter active yani, hem de dijital olmadan...





Baba-Ogul isimli eser: Ilk defa baba ve ogul ikilisini matriyarkal (gebe gibi) formatta gordum, ilginc buldum. Babanin ogluna mesafeli ama kapsayan durusunu sevdim, uzaktan destekleyen ve onun birey olmsaina katki veren, ihtiyac duydugunda yaninda olan..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder