27 Haziran 2016 Pazartesi

Beyaz Yakalı Girişimci / Fatmanur Erdoğan / 2012 / kitap özeti

1. Girişimcilik Ruhu
  • Girişimcilik bir iş modeli ya da kariyer yolu değildir, farklı insanların kendi tarzlarını yansıtacak şekilde ortaya koydukları bir davranış şeklidir.
  • Merak, yeni deneyimlere açık olmak, araştırmak, algıları açık tutmak, kısaca hayata karşı ilgili olmak anlamına geliyor.
  • Fırsatları fark etmek için konfor alanımızın dışına çıkmalıyız.
  • İlgi alanınızın dışına yönelin, uğraştığınız konuların size ne kazandıracağını önceden bilemezsiniz.
  • Sahne ışığı etkisi, diğer insanların görünüşünüze ve davranışlarınıza gerçekte olduğundan daha fazla önem verdiklerine inanma eğilimidir.
  • Cesaret, korkusuzluk değil, korktuğumuz halde inandığımız şeylerin arkasından gidebilmektir.
  • Akış, insanların yoğun konsantrasyon ve kararlılık gerektiren zorlu görevleri yerine getirirken oluşan derin odaklanma durumudur.
    • Akış, net hedeflere sahip olan ve anında geri bildirime imkan tanıyan bir görevin zorluk derecesiyle, o görevi yerine getiren kişinin beceri seviyesinin dengelenmesi sonucunda oluşur.
    • İçten gelen motivasyon vardır. Bilinçli bir olgu değildir.
    • Akış halinde olmak hayatınızı zenginleştirir. Sadece işte değil, sosyal hayatta da geçerlidir. Her zaman mücadeleyi içerir.
  • Gönlünüz gençse, hayata karşı sağlıklı bir merakınız varsa ve bu merakın sizi çıkardığı yolculuktan zevk alıyorsanız, girişimci olabilirsiniz.
  • Girişimcilerin genç olduğu iddiası yanılsamadır, çoğu 40 yaş üzeridir. Böylece işe gerçek hayat tecrübesi eklenir.
  • En başarılı kişiler bile kariyerlerinin bir yerinde durgunluk yaşar. Üç seçenek vardır:
    • Birincisi, hala çalışıyorken kendini emekli etmektir; zaman geçirir, oyalanırsınız, başarı artık mevcut işi kaybetmemektir.
    • İkincisi, işinizi değiştirmektir; biraz zaman kazanırsınız.
    • Üçüncüsü, iş kurmaya kalkışırsınız.
      • Aynı sektörde veya meslekte kalarak kendi işinizi kurarsınız. Tecrübe-çevre neticesinde danışmanlık eğilimli olması olasıdır.
      • Daha sosyal yönelimli olabilir, yine de para kazanabilirsiniz.
2. Girişimcinin Düşünsel Çıkmazları
  • Hedef belirlemek, amaca ulaşmadaki ilk adım değildir. İlk adım arayış içinde, yani hareket halinde olmaktır. İyi bir hedef için çeşitli seçenekleri denemek gerekebilir.
  • Ticari başarı için her daim benzersiz bir fikir gerekmez. Var olan bir fikri geliştirmek için kalite-fiyat-paket iyileştirmesi veya müşteriyle daha güçlü duygusal bağ kurmak denenebilir.
  • Kurumsal işinizi bırakmadan önce boş zamanlarda fikrinizi test edin. İstatistiklere göre asgari 4 başarısızlıktan sonra başarı geliyor.
  • Hayal kurmaya daha az, uygulamaya daha çok zaman harcadığınızda hedefe daha hızlı ulaşırsınız.
  • Kendini tanımak sürekli bir eylemdir. Beklenmedik zamanlarda ve yerlerde tecrübe kazanma cesareti göstermeyi gerektirir.
3. Girişimcilik Yöntemleri
  • "Planla ve uygula" yöntemi kurumsal iş dünyasında yaygındır. Girişimci olmaya karar verince yaşanan şaşkınlığın bir sebebi de budur.
  • Yeteneğiniz armağanınızdır, parlaması için uzun saatler boyunca çalışmalısınız.
  • Sorgulamak, denemek, başarısızlıklardan ders çıkarmak ve vazgeçmemek gerekir.
4. Korkuların Üstesinden Gelmek
  • Kurumsal hayat emniyet, ekip-sermaye olanakları, itibar, sosyal çevre, ailenin beğenisi vb bir takım güzellikleri taşır. Bunlardan vazgeçme niyeti doğal olarak kaybetme korkusunu getirir.
    • İşi küçük parçalara bölün.
    • Olmak istediğiniz unvanla kendinizi tanıtmaya başlayın.
    • İyi hissetmezseniz unvan değiştirin, tekrar deneyin, bu fikre alışın.
  • Başarısızlık korkusu da vardır.
    • Neden girişimci olmak istediğinizi netleştirin.
    • Küçük hamlelerle başlayın, arkadaş çevresinde ücretsiz denemeler vb düzenleyin
    • Disiplin sağlayın, sonraki eylemi hemen planlayın
  • Geçmişi geride bırakma kokusu da olabilir.
    • Geçmişiniz sizindir, ama takılıp kalmayın, geleceğe bakın.
    • Mesleğinizle ilgili olmayan alanlardaki etkinliklere katılın, merakınızı canlandırın.
5. Girişimcinin Karar Anı
  • Yetenek-sermaye kümelenme eğilimi gösterir.
  • Başarının her yerde geçerli tek bir formülü yoktur. Denemek, çalışmak, şans geldiğinde hazırlıklı olmak gerekir. Şans, fırsatın hazırlıkla buluştuğu yerdedir.
  • Geleceği tahmin edemediğimiz için neyin işe yarayıp yaramayacağını ancak deneme yanılma yöntemiyle görebiliriz.
  • IKEA' ya atfedilen mantıksal gelişmecilik (logical incrementalism) yaklaşımında her zaman her şeyi planlamak zorunda olmadığımız ifade ediliyor. Mantıksal gelişmecilik, bir kurumun küçük kararlar alarak ve küçük adımlar atarak ilerlemesidir.
  • Stanford Üniversitesi / Walter Mischel şekerleme deneyinde sabırla geri dönüşünü bekleyen çocukların ileride daha başarılı insanlar olduğunu belirliyor. "Hazzı erteleme" olarak bilinen tavırdır. Aynı zamanda saplantıdan korunmanın en iyi yönteminin saplantılı nesneye bir süre bakmamak olduğunu söylüyor. Yani iş hayatında bir sorunla karşılaştığınızda ve takıldıysanız bir süre zihninizi başka alanlara yönlendirin ve daha sonra aynı soruna geri dönün önerisiyle geliyor.
6. Girişimciler İçin İlham Kaynakları
  • Meditasyon işe yarayabilir, yüksek sesle olumlu cümleleri tekrar edin.
  • Yeni insanlarla tanışın, iletişimde kalın.
  • Her gün yapılan işin dışına çıkın
  • Kendinizle ilgilenin
  • Olumlu söylemde, eylem-söylem bütünlüğünde kalın
  • Koçla çalışmak size ilham verebilir, beklentinizi ölçülü tutun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder