21 Ağustos 2014 Perşembe

Değişimde Değer Yaratmak / Zuhal Baltaş / 2002 / kitap özeti



DEĞİŞİMDE DEĞER YARATMAK


Kriz ve Yeniden Yapılanma Sürecinde Çalışmanın El Kitabı


Prof. Dr. Zuhal Baltaş, 2002
1.      Değişime, uyuma hazır ol.
q Değişim bir “olay” değil “süreçtir”. Süreklidir.
q Değişimin evreleri
×   İnkar, her şeyin eskisi gibi olacağını sanmak.
×   Uyum, değişmek için neyin gerektiği kararlarıdır.
×   Uygulama, sistematik, düzenli değişim faaliyetidir.

Bu süreçte çalışanların temel tutumu

­       İşe yarayacak değerlere odaklanmak.
­       Zaman ve maddi kayıpları göze almak.
­       Çok işlevli olmak.
­       Sadece “çalışan” değil “işinin lideri” olmak.
­       Zorluklardan değer ve fırsat yaratmak şeklinde olmalıdır.
2.      Çok sayıda işlev üstlen.
3.      Zorlukların tetiklediği yaratıcı çözümler geliştir.
q Değişim dönemlerinde çalışanlardan hesaplı risk almaları, müşteriyle etkin iletişim kurmaları, hızlı hareket etmeleri ve yüksek iç motivasyona sahip olmaları beklenir.
q Değişim aynı zamanda bir krizdir. Atlatmak için:
×   Krizle yüzleşin. En önemlisi hızlı olmaktır.
×   Krizi yönetmeye hazır olun. Bir plan olmalıdır.
×   Sorumluluk alın. Çözüm içimizdedir.
4.      Sıçrayarak yakala
q Değişim, temel ihtiyaçlarımızı karşılamak için kurduğumuz dengeyi bozar. Bu da bize boşluk, eksiklik hissi verir. Temel ihtiyaçlar;
×   Beslenmek, fiziksel
×   Öğrenmek, zihinsel
×   Sevmek sevilmek, duygusal
×   Ardında bir değer bırakmak, toplumsal
q Vizyon, elimizi uzatarak dalından koparamayacağımız, ancak sıçrayarak dalından alabileceğimiz bir meyve gibidir.
q “Sıçrama” yı mümkün kılan, vizyona içten ve dürüst bağlılıktır. İşimize anlam veren, dürüst bağlılığımızdır. Bundan herkes için yararlı sonuçlar çıkar. Bu sonuç elde edilen performanstır.
5.      İşinin Lideri Ol
q Lider davranışları: Doğru bilgi toplama, hızlı karar verme, vizyon geliştirme, stratejik iletişim kurma, esnek ve proaktif davranma gibi beceriler / yetenekler.
q Değişim ve kriz döneminde her çalışan “seyirci” değil “oyuncu” olmayı seçmelidir.
q İnisiyatif alan, kendisine ve çalıştığı kuruma yüksek hedefler koyan ve çevresini bu hedefler doğrultusunda harekete geçiren, kısacası lider davranışı gösteren çalışan, hem kendisine hem çalıştığı kuruma değer katmakla kalmaz aynı zamanda kendisini kurun için “vazgeçilmez” de kılar. Bu tür özelliklere sahip bir lider, hiçbir işin garantisinin ve güvencesinin olmadığı değişim, yeniden yapılanma ve kriz dönemlerinde garantiyi ve güvenceyi sağlayabilecek tek güç olan çalışanın, kurumuyla arsındaki bağların güçlenmesini sağlamada etkin bir rol oynar. 
 
6.      Varlığınla Var Et!
q  Her kurumda çalışanlar dört grupta ele alınabilir:
q  Sürükleyenler: kuruma bağlılığı yüksek, iç motivasyonu yüksek
q  Yatan mutlular: kuruma bağlılığı yüksek, iç motivasyonu düşük
q  Eleştirenler: kuruma bağlılığı düşük, iç motivasyonu yüksek
q  Sorun çıkarıcılar: kuruma bağlılığı düşük, iç motivasyonu düşük
7.      Geride kalan sendromunu aş!
q  Kurumsal değişim süreçlerinde kurumda çalışmaya devam edenlerin yaşadığı olumsuz deneyimlere “geride kalan sendromu” diyoruz. Aşmak için;
×   Eğitim alın ve iş becerilerinizi geliştirin.
×   Stres ve değişimle başa çıkmaya hazır ol.
×   Sağlıklı beslenin ve düzenli egzersiz yapın.
×   Yaratıcılığınızı ve hayal gücünüzü geliştirin.
8.      Belirsizliğin yarattığı güvensizliğe hazır olun.
q  Kendine güvenmeyen kişinin başkasının güvenini kazanması veya başkasına güvenmesi, dolayısıyla güven ortamının bir parçası olarak verimli olması, çok zordur.
q  Kendine güveni geliştirmek için;
×   Kendi değer ve inançlarının farkında olmak, bunlara sahip çıkmak.
×   Geçmiş başarı ve deneyimlerden yararlanmak.
×   Bilgi dağarcığını geliştirmek.
×   Cesareti korumak, yılmamak.
×   Kendi kendini değerlendirmek ve kişisel kararları eyleme dönüştürmek.
9.      Stratejik iletişim aracılığıyla kurumla bütünlüğü sağla.
q  Çalışanlardan beklenenler;
×   Duygularınızı ve tavırlarınızı denetleyin.
×   Değişimin rüzgarını arkanıza alın.
×   Yönetimin hatalarını hoşgörü ile karşılayın.
×   Eksiklerinize değil, güçlü yanlarınıza odaklanın.
×   Geleceği yeni baştan oluşturun.
10.  Değişimin gerçeğini gör.
Değişim ve yeniden yapılanma sürecinde başarının 10 anahtarı.
1.      Değişimi anlayın.
2.      “Psikolojik tutulmaya” hazır olun.
3.      Kendinizi kurumunuza adayın.
4.      Farklılaşmalara hazır olun.
5.      Her olumsuzluğu değişime bağlamayın.
6.      Değişimi gelişme fırsatı olarak kullanın.
7.      Neşenizi ve enerjinizi canlı tutun.
8.      Stresle başa çıkma yöntemleri uygulayın.
9.      İşinizi iyi yapmayı sürdürün.
10.  Olaylara yönetim açısından bakmaya çalışın.

 


VARLIĞIMIN ANLAMI ÇALIŞMASI

1
Hayatımın en önemli olaylarını işimde yaşarım.
1
2
3
4
5
2
İş saatleri dışında da işimi düşünürüm.
 
1
2
3
4
5
3
Çalıştığım sektördeki başka bir şirkette değil de, kendi şirketimde çalışmaktan memnunum.
1
2
3
4
5
4
Şirketimin değerleriyle, kişisel değerlerimin örtüştüğünü düşünüyorum.
1
2
3
4
5
5
İlgi alanlarım ve yaklaşık tüm hobilerim işimle ilgilidir.
1
2
3
4
5
6
İşimle kopması çok güç bağlarım var.
 
1
2
3
4
5
7
İş hedeflerim ve hayat hedeflerim aynı doğrultudadır.
1
2
3
4
5
8
Genellikle işime öyle konsantre olurum ki, çevreyi unuturum.
1
2
3
4
5
9
İşimi iyi yaptığım sürece, işimin güvence altında olduğunu biliyorum.
1
2
3
4
5
10
Her gün işe gitmek için can atarım.
 
1
2
3
4
5
11
işimi iyi yaptığımı düşünüyorum ve bununla gurur duyuyorum.
1
2
3
4
5
12
İşimle ilgili yeni bilgiler öğrenmek ve kendimi geliştirmek bana büyük zevk veriyor.
1
2
3
4
5
13
İşimde kendimi geliştirmeye çaba gösteririm.
1
2
3
4
5
14
İşimde benden ne beklendiğini tam olarak bilirim.
1
2
3
4
5
15
İşimi doğru yapmak için gerekli donanın ve malzemeye sahibim.
1
2
3
4
5
16
İşyerinde görüşlerim sorulur ve hesaba katılır.
1
2
3
4
5
17
Yaptığım işin önemli olduğuna inanıyorum.
1
2
3
4
5
18
İşyerinde "çok iyi arkadaşım" diyebileceğim biri var.
1
2
3
4
5
19
Yöneticim, kişisel gelişimim hakkında benimle düzenli olarak görüşür.
1
2
3
4
5
20
Başarılarım içim takdir görürüm.
 
1
2
3
4
5

                                  Doldururken rakamları şu anlamlarıyla kullanınız:
1-        Kesinlikle katılmıyorum.
2-        Katılmıyorum.
3-        Kararsızım.
4-        Katılıyorum.
5-        Kesinlikle katılıyorum. 

Kendinize tutuğunuz aynada kurumunuz size “iyi ki varsın, kurum için yararlısın” diyorsa, ilerlediğiniz yolda devam edin; “niçin varsın, kurum için zararlısın,” diyorsa, durun ve düşünün.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder