14 Ağustos 2016 Pazar

Flatland: Düzülke / Edwin A. Abbott / 1884 / kitap özeti ve yorum

Victoria döneminin önde gelen ilahiyatçı ve bilginlerindendir. Kitabını kendi adıyla değil, "kare" takma adıyla yayınlamıştır. Boyutlar arasındaki bakış farklılıklarına vurgu yapar. Tuhaf şekilde kadının toplumdaki yeri hakkında ayrıntılara girer, kadını gerekli ama tehlikeli ve ikinci sınıf olarak görür. Kendi yorumlarımı italik dizdim.

Boyutlar arasındaki bakış açıları farkı paradigma farkları olarak yorumlanabilir. En ilginç kısmı kendi paradigmamıza tutkuyla bağlı olmamız ve diğer paradigmaya öfkeyle yaklaşmamızdır.

Noktaülkede boyut yoktur, boyut sayısı sıfırdır. Noktaların ülkesidir.
Çizgiülkede tek boyut vardır. Düz çizgilerin doğrusal ülkesidir.
Düzülkede iki boyut vardır. Karelerin, dairelerin, üçgenlerin,... düzlemsel ülkesidir.
Uzayülkede üç boyut vardır. Küplerin, prizmaların, kürelerin,... hacimli ülkesidir.

Önsöz - Isaac Asimov
Her boyuttaki canlılar kendi hallerinden fevkalade memnundurlar, görüş açılarının sınırlılığını anlamadıkları gibi bu sınırları göstermeye ve aşmaya çalışan her girişime de öfkelenirler. İnsan doğuştan kör birine rengi, doğuştan sağır birine müziği nasıl anlatabilir?

Sürekli beraber yaşadığımız veya inanmak üzere yetiştirildiğimiz sınırlamaları sorgulamadan kabul etmeye eğilimliyizdir. Buna paradigma diyoruz. Sınırlama olmasaydı ya da farklı nitelikte olsaydı, Evren yine var olabilirdi, ama bu bizim Evrenimiz olmazdı.

1.Bölüm - Bu Dünya (Düzülke anlatılıyor)
Her ne kadar dostunuzun şekli üçgen, kare, daire vs olsa da yaklaşırken gördüğünüz hep düz bir çizgidir. Aslında iki boyut vardır, olduğu bilinir ama ancak biri görülür, üstelik böyle olduğu bilindiği halde kimse de garipsemez. Toplumsal statü "sivri" açıların azalması ve kenar eşitliğine dayalı düzgünlük artışıyla karşılanır, dolayısıyla en seçkinler daire şeklindedir. Bu ülkede kadına "iğne" formunun layık görülmesi manidardır. Bu dünyada renk ayırt edici bir faktör olarak ortaya çıkıyor ancak daha sonra tekdüzeliliğe aykırı bulunarak yasaklanıyor. Mahalle baskısı yeni fikirleri, uygulayanlar olsa bile, caydırıyor. Bu yüzden paradigma değişimi çok zordur. 

2.Bölüm - Başka Dünyalar (Çizgiülkeye yaklaşacak, Uzayülkeden kendisine yaklaşılacak)
Rüyasında Çizgiülkeyi görür. Düz bir çizgi üzerinde sağa-sola hareket eden farklı uzunluklarda çizgiler ve noktalar vardır. Onlar birbirlerini sadece nokta olarak görebilirler. Yanlarından geçemezler, herkesin komşusu kaderidir. Çizgilerin her iki ucunda farklı sesler çıkaran ağızları vardır, sadece dinleyerek seslenen çizginin uzunluğunu tayin edebilirsiniz (seslerin duyulma anındaki farktan). Tam ortadaki kralla konuştuğunda hayatından memnun ve "düz doğrunun" dışında hiç bir şey olmadığından emin olduğunu fark etti. Bu son derece sınırlayıcı ve kasvetli bir yaşamdı "kare" için. Krala gördüklerini anlattı, Kral bu kadarını "çıkarsama" yaparak zaten bildiğini söyledi. Kralın dünyasına girip kare olduğunu göstermek istedi ancak dünyası doğrusal bir kesitten ibaret olan Kral sadece bir çizgi kesidi görebildi, inanmadı. Kral öfkelendikçe sonunda kare de öfkelendi, birbirlerini beğenmediler ve kare uyandı. Doğrusal dünyada tahmin-mrp-optimizasyon-birim maliyetle yaşayanlara farklı bir seçeneğin varlığı (doğrusal olmayan dünya) gösterilmeye çalışıldığında buna benzer bir ortam oluşuyor. Anlatan ucube olarak algılanırken, anlatanın gözünde diğerleri değersizleşiyor, mutabakat sağlanamıyor, birlikte öğrenme ve gelişme sonucu elde edilemiyor.

Bir gün küre, karedeki vizyonu fark ederek ve seçilmiş elçi olarak ona yaklaşmak istiyor. Kürenin sesini duyan ama onu göremeyen kare biraz endişeleniyor. Doğal olarak kendi düzleminin dışında hiç bir şey olmadığından emin, dolayısıyla gaipten sesler duyduğunu sanıyor. Küre anlatıyor, konuşuyorlar ama kare düzlemiyle sınırlı olduğu için inanmıyor, sinirleniyor. Küre, karenin düzlemine yaklaşıyor ve kare giderek uzayan ve sonrada kısalan düz bir çizgi görüyor. Kare izin isteyerek küreye dokunuyor ve doğal olarak bir daire fark ediyor, kendi düzleminin en seçkin üyelerinden biriyle karşılaştığını düşünerek saygısızlığı için özür diliyor ancak inatla inanmıyor. Kürenin zorlamasıyla aniden kendi düzleminin dışına çıkıyor ve şaşkınlık içinde kalıyor. İlk defa cisimleri gördüğü gibi kendi düzlemindeki düz çizgi görünen ve "çıkarsamayla" aslında daire, kare vs olduğunu düşündüğü şekillerin "kendilerini" görüyor. Paradigma değişimi iknayla değil, zorlayarak oldu! Bunun üzerine heyecanlanarak küreden bir sonraki boyutu göstermesini istiyor. Küre öfkeyle red ediyor, bunun saçma bir fikir olduğunu söylüyor, elbette evren uzayülkeden ibarettir diyor. Az önce düzülkede kendinden zayıf gördüğü kareyi aydınlatmaya çalışırken benzer bir durumda kendisi kalınca öfkeleniyor, hep aynı tavır... Kare, düzlemine dönüp herkese uzayülkeyi anlatmak istiyor, bunun çok kolay olduğunu düşünüyor. Dunning-Kruger Etkisi görülüyor, herkesin bu fikrin cazibesine kapılacağını, hemen anlayacakların hatta seveceklerini sanıyor, oysa ki Galileo örneğindeki gibi, eziyet gören peygamberler gibi kimse yeni paradigmayı kırmızı halıyla karşılamıyor. Yine de düzlemine dönüyor, deniyor, ailesi dahil kimseyi inandıramıyor..


Why selling TOC is difficult?

Please review below psycholgical study by Dunning & Kruger, 1999.

The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias in which relatively unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly assessing their ability to be much higher than it really is. 

Dunning and Kruger attributed this bias to a metacognitive inability of the unskilled to recognize their own ineptitude and evaluate their own ability accurately. 

Their research also suggests corollaries: highly skilled individuals may underestimate their relative competence and may erroneously assume that tasks which are easy for them are also easy for others.[1]

Dunning and Kruger have postulated that the effect is the result of internal illusion in the unskilled, and external misperception in the skilled: "The miscalibration of the incompetent stems from an error about the self, whereas the miscalibration of the highly competent stems from an error about others."[1]

In this context please refer skill as awareness of new paradigm. 

Then TOC people are higly skilled,ie. aware of new paradigm as well as the difference between old & new paradigm and remedies. In the same way unskilled people are not aware of paradigm shift at all, they are heavily immersed with old paradigm, studied, experienced have satisfactory results and live in alike people & environment.

As you can see unskilled people are the "customers" and skilled people are the "sellers" in the case of TOC sale.

From the buyer's perspective according to Dunning-Kruger Effect they feel they know everything well enough. Although the environment is different, ie. paradigm shifted, they still believe that they are superior. They feel themselves "above the average, better than they are". Hence they are not open to new (even threatening) ideas. Dunning-Kruger suggested to let them know themselves better which means either having a benchmark "like them" implementing TOC or finding a way to show them the king is nüde!

From the seller's perspective according to Dunning-Kruger Effect they think "everyone will surely realize the charm of TOC, it is obvious, every manager would like to improve the business, they would love the idea and there will be a queue of customers ...". They feel themselves "humble, below the average, like everybody else". Hence they will present TOC and unfortunately it has been received as "too good to be true" for the buyers. Dunning-Kruger suggested to let them know the others better which means conducting training sessions with others not to train them for TOC but to experience the differences by themselves. Organize training sessions, documents cheaper, online to maximize exposure. Approaching to academics, issuing free and limited versions of current softwares, etc could be other means.


A fish does not know that it is wet!

11 Ağustos 2016 Perşembe

Negotiate To Win / Patrick Collins / 2009 / kitap özeti


Geçmişteki performans, gelecekteki performansı garanti edemez.
Müzakere kazanmak için değil, "mutabakat" için yapılır. Küsmek veya rest çekmek değildir.
Her şey müzakere edilebilir. Bir süreç değil, davranış biçimidir.
Başarılı müzakereci kurallara takılmaz - yetkilisiyle konuşur - sinirlenmez, aksiyon alır - kalabalık içindeyken müzakere etmez - almak için vermeyi göze alır.




Gerilla Taktik1: Temel ültimatom : Net ve tek mesajı ver, sessiz kal. Göz temasın olsun.
Gerilla Taktik2: Ültimatom - ekstra : "kabul edilemez" ibaresi ve talep belirten ültimatomdur.
Gerilla Taktik3: Ültimatom- çıkış : gerçekten gidebileceğin bir alternatif varsa rest çekme halidir.
Gerilla Taktik4: Araştır ve Bitir : İddialara verilerle cevap ver, geçersiz hale getir.
Gerilla Taktik5: İltifat : Müzakere konusu dışındakilere teşekkür et, üzerinde durma, konuya geç.
Gerilla Taktik6: Problem çöz : Problem netse çözüm öner. Kimse problemli olmayı sevmez!
Gerilla Taktik7: Nakit göster : Gaza gelme, mecbur değilsen nakiti önemseme, teklifinde ısrar et.
Çok büyük indirimler veya "hemen şimdi!" ısrarı şüpheli durumlara işaret eder.


Marslı : Verilerle ilgilenmeyen, sizi umursamayan tip
Boğa : Otoriter tip, öfkeye dayalı müzakere
Blöfcü : Sıra dışı şartlar öne süren tip, blöfe dayalı müzakere
Gülümseyen Kobra : Sessizce bekleyip en sonunda saldıran sinsi tip
Detaycı : Önündeki ağacı görüp, ormanı göremeyen tip
Konuşkan : Fark edilmek için ne pahasına olursa olsun konuşan tip
Gösterici : Her an sürekli görünmeye, fark edilmeye çalışan tip
Bombacı : Her fırsatta olumsuz bir ilave yapmaya çalışan tip
Gizli Kahraman : Arka plana atılmış ama aslında daha önemli rolde olması gerektiğine inanan tip
Takıntılı : Bir noktaya takılan ve çözülmeden ilerlemek istemeyen tip
Koro : Müzakere ekibinin izleyicileri olan tipler


Sakin kalın, öfkenin telafisi yoktur. Rahat olun, kapsayıcı "biz" dilini tercih edin. Firmanız ve kendinizi ayrık göstermeyin. Konuya odaklanın, kişilere değil. Olumlu ifadelerle konuşun. Ortamdaki dikkat dağıtıcı etkileri azaltmaya gayret edin. Samimi ve öğrenmek üzere dinleyin.


Güçlü Taktik1: Sessizlik : insanlar sessizlikten korktuğu için susmak güçlü bir taktiktir.
Güçlü Taktik2: Şüphe : şüphenizi ifade edin ve susup bekleyin.
Güçlü Taktik3: İyi / Kötü Polis : sürekli aynı kişilere aynı rolü vermeyin, yersiz yere kullanıp eskitmeyin
Güçlü Taktik4: Blöf : Çok önerilmez, risklidir, veriye dayalı olmak daha iyidir.
Güçlü Taktik5: Bilinçli Veriş : Müzakereye konu edilmek üzere kasten masaya sürülen ve aslında vermeye hazır olduğumuz kozdur.
Güçlü Taktik6: Almak için Ver : amaca uygun olarak anlaşma zemini hazırlar, üstün durumdayken gereksiz yere vermeyin
Güçlü Taktik7: Gruplama : Anlaşmaya yakınken "torba tasarı" sunma durumudur.
Güçlü Taktik8: Baskı : "hemen şimdi, burada" baskısıdır, anlaşmayı sonuçlandırmayı hedefler.
Güçlü Taktik9: Çıkış : Red etmek değil, daha sonra konuşmak üzere ara vermektir.
Güçlü Taktik10: Senaryo : Anlaşma bitmek üzereyken şartları zorlamak üzere "eğer..." tarzındaki sorulardır, örneğin "eğer 10 adet değil, 100 adet alacak olsak fiyat ne olurdu?".
Güçlü Taktik11: Sor : Aklınızda kalmasın, sorun gitsin!
Güçlü Taktik12: Sessiz Bekleyiş : Müzakere talebinin diğer taraftan gelmesi için zarf atma halidir, ilgilendiğinizi belli edersiniz ve susup beklersiniz. 
Güçlü Taktik13: Değersizleştirme : Teklifteki kusurlara dikkat çekersiniz.
Güçlü Taktik14: Büyük Hata : Teklifteki belirgin büyük bir hatayı fark ettiğiniz halde düzelttirmezsiniz, önerilmez, tekrar karşılaşıldığında akılda kalır.


Teklifinizin +/- %30 aralığında kalın. Farklı kültürlerin öncelikleri vardır, özen gösterin. Hiç bir kültür diğerine üstün değildir, anlamaya çalışın.


1. Bırak önce onlar konuşsun
2. Sessizliği kendi lehine kullan
3. Kendi teklifine ve onlarınkine iyice çalışın, ödevinizi yapın
4. Her zaman gerçeği söyleyin
5. Doğru insanlarla müzakere edin
6. Kendi içinizde ayrılığa düşmeyin
7. Yorgunken devam etmeyin, ara isteyin
8. Aceleye getirmeyin
9. Yumuşak, olumlu, kapsayıcı konuşun
10. Zafere değil, mutabakata ihtiyacınız olduğunu unutmayın

10 Ağustos 2016 Çarşamba

Başarı Bilimi / Mümin Sekman / 2016 / kitap özeti

Başarılı olmak öğrenilebilir!
Yanlış yöntemlerle doğru işler başarılamaz!


İrade Geliştirme Bilimi
Çocuklara lokum sunularak yapılan deneyde bekleyerek daha büyük ödülü alanlar hayatta daha başarılı olmuşlar. Diğerlerini geliştirebilmek için önce sizin güvenilir, tutarlı ve dürüst olmanız gerekir. İradeyi güçlendirmek için: dikkatinizi başka yöne odaklayın - tutarlı olun - kaçmak işe yarıyorsa kaçın - hayallerinizi canlı tutun - önlemek düzeltmekten kolaydır - hedefiniz ölçülebilir olsun - stresten kaçının - irade gücünüzü idareli kullanın.

İrade Koruma Bilimi
Bilinçli seçim yapmak, duyguları bastırmak ve zihni zorlayan bir alıştırma yapmak irade gücümüzü tüketir. İrade gücü cep telefonu şarjı gibidir, limitlidir. Beynin doğal dürtüsü hayatta kalmaktır, dolayısıyla mecbur kalmadıkça irade gücü kullanımından otomatik olarak sakınır. İrade gücünü verimli kullanmak için: eylemi ertelemeyin - rol model bulun - sabahları zor işlerle başlayın, ara vererek çalışın - irade kapasitenizi artırmaya çalışın.

Onbin Saat Kuralı
10,000 saatten az çalışarak uzmanlık kazanılamaz. 10,000 saat çalışmak uzmanlığı garantilemez, kimi zaman ille de yetenek gerekir. Bilinçli pratik, kişinin performansının belirli yönlerini etkin bir biçimde geliştirmek amacıyla, genellikle uzman bir öğretici tarafından tasarlanan faaliyettir. Yani alıştırmalarınızı zamanla zorlaştırın, çeşitlendirin, sık tekrar edin, hızlı geri bildirim alın, hatalarınızdan öğrenin. Hızlanan dünyada artık çok bilmek değil, hızlı öğrenebilmek en büyük başarı becerisidir! Kuralların değişmediği alanlarda (örnek: futbol) çalışarak en iyisi olabilirsiniz. ama kurallar değişiyorsa (örnek: girişimcilik) aynı sonucu elde edemeyebilirsiniz. Zamanın kaliteli olmasını sağlayın - odaklanın - üretken bir alan seçin - zorlayın - pratik yapın - eleştirileri dikkate alın.

Dunning-Kruger Sendromu
Bir insanın akılsız olduğunu anlaması için yine akla ihtiyacı var! Beceriksiz insanlar, (beceriklilere göre) yeteneklerini gözlerinde daha fazla büyütebilirler. Ortalamanın üstü yanılgısına örnek erkeklerin %80inin kendini diğer erkeklerden daha iyi sürücü sanmasıdır. Deneylerde ortalamanın üstündekiler kendilerini ortalama sanırlarken, ortalamanın altındakiler ortalamanın üstünde sanmıştı. Yetkin olmayan kişiler hem yeteneklerini şişiriyor, hem de rakiplerini hafife alma yanılgısına düşüyorlardı. Sadece sınırlarının ötesine geçmeye çalışan insanlar, kendi sınırlarını fark edebilir. Sendromda, kişi bilgi ve yeteneğinin eksik olduğunu bilemez, çünkü göremez. Halk dilinde buna cahil cesareti denir. Eğitim alınca cahil cesareti azalıyor, öğrendikçe kendine güven ve sınırları fark etme becerisi gelişiyor. Sendromda, yanlış fikir birliği, insanın herkesi kendisi gibi sanmasıdır. Örneğin Greenpeace üye olursunuz, arkadaş toplantısında hepsi bayılacak diye düşünürsünüz ama kimse ilgilenmez. Sendromda kibirleri, kabiliyetlerinden üstün olanlar (kifayetsiz muhterisler) vardır, bunlar eksiklerini bildikleri halde gidermeye çalışmazlar. İnsanlar bildikleri yöntemler içinden en iyisini seçerler. Sendroma kapılanlar eksiklerini kurnazlık, kabadayılık veya otoriterlikle kapatmaya çalışırlar. Muhterisler yeteneksiz insanları yükselterek ortam kalitesini düşürürler. İşini yapmak yerine iyi ilişki kurmak daha kıymetli hale gelir. Kendilerini büyüttükçe sistemi çökertirler. Farkındalık yaratabilmek için: ölçülü özgüven kriteri belirleyin - profesyonel danışmanlık alın - akışkan zekalı olun - çevrenizdeki zeki ve başarılı insanları fark edin - en iyileri de kıyaslama havuzuna ekleyin - aptalla aşık atmayın - zorlu kitaplar seçin- zekice eleştiriye açık olun - gerçekçi geri bildirim verin.

Doğru Övgü Bilimi
Doğru nedene dayandırılmış övgü, insanı çalışkan ve azimli yapıyor. Yanlış övgüyse, çok kırılgan bir özgüven yaratıyor. Zekası için övülen öğrenciler, bir şeyi başarmaktan çok, zeki görünmekle ilgileniyor. Kimlik kaygısı, gelişim çabasının önüne geçiyor. Yenilince, yıkılıyorlar. Çabası için övülen çocuklar için başarısızlık zeka eksikliğiyle değil, çaba eksikliğiyle eşanlamlı. Yani yenildiklerinde bunu geçici bir durum olarak görüyorlar. Zekaya değil çabaya odaklanın - sonucu değil, süreci övün - abartmayın - yargılamayın - olumlu davranışlara olumlu geri bildirim verin - hatasız başarıyı çok övmeyin - "elinden gelenin en iyisini yapmak" yetmez.

Seçim Yapma Bilimi
Seçenek artınca ilgi artıyor ama satış azalıyor! Seçenekleri analiz etmenin acısı, alışveriş zevkinden fazla olunca, almaktan vazgeçiliyor. Mükemmeliyetçiler karasız kalırken, Yetinmeciler temel ihtiyacı karşılayınca seçimi yapar. Çoklu seçenek karşısında bazısı erteler, bazısı kararı yanlış kişilere delege eder. Fırsat maliyeti yüksek değerli ürünlerde kaygıya yol açıyor. makul seçenek sayısı (2-3) ve birbirinden çok iyi bir şekilde ayrışmış seçenekler tasarlayın - kriterleriniz net olsun - yeterince iyi yeterlidir - yorgun, kızgın, zayıf anlarınızda seçim yapmayın.

Karar Alma Bilimi
Küçük kararları kafanızla, büyük kararları kalbinizle alın! Sezgiler şu durumlarda işe yaramayabilir: kriterler net değil - kendimize güven - anlık karar ihtiyacı. Yeterli bilgi her zaman şarttır, detayları kafanıza değil, kağıda taşıtın.

Kafaya Takmama Bilimi
Yarım kalmış işler zihin enerjinizi sinsice tüketir. Bitmemiş olayları daha iyi hatırlamamıza "Zeigarnik Etkisi" deniyor. Beynimizin önceliği, bitmemiş işleri hatırlamaya programlı, eylem tetikleyiciliği yapıyor. Yaptığınız işte çok ilerlemeden bırakırsanız etki belirginleşmiyor. İnsanların ilgisini canlı tutmak için "arkası yarın" hikayeler anlatın - uyumadan önce faydali şeyler okuyun - başladığınız işleri bitirin, bitiremeyecekseniz başlamayın.

Zamanı Yönetme Bilimi
Zaman algısı 6 gruba ayrılmış: Geçmiş odaklı pozitifler (ah nerede o eski günler), Geçmiş odaklı negatifler (hayat bana hiç gülmedi), Şimdi odaklı aktifler (hızlı yaşa, genç öl), Şimdi odaklı pasifler (neysa halim, çıksın falım), Gelecek odaklı başarı merkezliler (gelecekte olmak istediğin yer için yaşa), Uzak gelecek odaklı din merkezliler (bugün ahiret için ne yaptın). İdealde üç zamanı harmanlamak gerekiyor. Toplumların da zaman algısı var.

Sosyal Uyum Deneyi
İnsan genellikle toplum içinde sivrilmek istemez, dışlanmamak için normal görünmeye çalışır. İnsanlık tarihi, sınırlayıcı çoğunluk ile özgürlükçü bireylerin çatışma öyküleriyle doludur. Eski çağların tutucularını gülünç bulan insanlar, kendi çağının tutucuları olarak davranmakta bir tutarsızlık görmezler. Her dahi biraz başka çağların ve başka toplumların çocuğudur. Uymayan ötekileştirilir. Söz konusu sosyal baskı ve uydumculuk tavrı azgelişmiş bir ülke, aile veya şirkette yaşanıyorsa ilerlemeyi engelleyen güçlübir mekanizmaya dönüşecektir. Bir yerde çoğunluk azgelişmişse ve kararları onlar belirliyorsa, orası azgelişmiş kalmaya devam edecektir. Çünkü bu yolla azgelişmişlik sürekli kendini yeniden üretecektir. Sürdürülebilir geri kalmışlığın temeli budur. Öncülerin hikayesi, özünde yaygın yanlışlara karşı yalnız doğruların savaşıdır. Sürekli sizi değiştirmeye çalışan bir dünyada, kendiniz olabilmek en büyük başarıdır/Emerson.aktif azınlık olun - söz alan ilk kişi olun - masanın başına geçin - rol modelinizi seçin - bir dünya görüşü geliştirin - destekçilerinizi örgütleyin - niceliğe değil, niteliğe inanın - sosyal statüleri umursamayın - eleştirilerinizi yazılı iletin.

İlk İzlenim Bilimi
Bir konuda iyiysen her konuda iyi olduğun sanılır. Hale etkisi olarak bilinir. İlk izlenim önemlidir, özen gösterin.

Hedonik Adaptasyon
Unutmaya yatkınız, buna ortalamaya dönme etkisi de denir. Hedonik adaptasyon, başınıza gelen iyi yada kötü olaylardan bir süre sonra ana fabrika ayarlarımıza döneceğimizi anlatıyor.

Sürdürülebilir Mutluluk
Herkesin doğuştan gelen bir mutluluk koridoru var. Bu koridor çerçevey çiziyor. Mutluluk kapasitemizin yarısını genler belirliyor. Diğer yarısı dünya görüşümüzdür. Şansa bağlı, emeksiz ele geçen mutluluklar daha kısa sürüyor. Sahip olmak kısa vadeli ama deneyim yaşamak uzun vadeli mutluluk sağlıyor. Şükretmek iyi geliyor. Bir kötü söz, beş iyi söze bedel! sosyal bağlarınızı kuvvetlendirin - odağınızı yönetin - uykuya zaman ayırın - şükredin - iyilik yapın - cömert ve yardımsever olun - gerçekten dinleyin - kendinizi kimselerle kıyaslamayın - aktif hayat yaşayın.

Üstün Performans Bilimi
Akışa kapılın: odaklanın - berrak olun - ne yapacağınızı bilin - geri bildirim alın - zor ama mümkün olsun - zamanı unutun - büyük bir şeyin parçası hissi gelsin - kendinizi iyi hissettiğiniz için yapın. Akış anında bilinç kaybolmuyor ama kontrolu bilinçaltıyla paylaşıyor. Akış yaşamakla akışına bırakmak aynı şey değildir. İlkinde mücadele ve bilinçli bir katılım vardır, kaderci değildir.

25 Temmuz 2016 Pazartesi

amazon review: Apparent in Hindsight / Vector Consulting Group / 2015

Apparent in Hindsight
Apparent in Hindsight
Vector Consulting Group / 2015

3.0 out of 5 stars Nice in-house tug-of-war about TOC presentation...., July 25, 2016
This review is from: Apparent in Hindsight (Kindle Edition)      
I do not like the idea of competing with lean & TOC.
I prefer socratic way of Goldratt rather than plain reading.
Dynamic buffer concept has not been mentioned at all.
The implementation process was left in darkness, illusive: "after a year, after 8 years" everything would be fine...

amazon highlights: Apparent in Hindsight / Vector Consulting Group / 2015




 

Review meeting

”It’s not what it used to be three decades ago. We are not in the pre-liberalised economy. The production mindset is still in that era. We have to be more customer-oriented. The plant has to be more flexible. Forecasts can never be accurate.” --- “Your vendors have a lot of capacity, yet Sunil isn’t getting the material he needs?” --- “Our company would have been better off if we knew how to improve production and how to work with weekly instead of monthly forecasts.”

Capacity mystery

“Are we your personalized warehouse, Sirji? It’s not fair... Take all that and then I will manufacture the next order,”   --- “Forecasts can’t be accurate. They cannot be treated like unchanging facts. There was excess capacity…

Just another scheme

Retailers should be mostly on our side because of our existing scheme…Now, to win over mechanics with an equally good scheme…

Big brother is right

But all this is no good if the chronic issue of unreliability of delivery is not addressed,”

“No aggregates or averages,

“Can you meet out daily requirement?”

“No, you don’t. Here’s what I need. I need the inventories ready in your warehouse. I want my daily assemblies to be smooth. Do you understand that?”

“Daily schedules will keep changing, Majumdar. You have to keep up. The market is dynamic. We asked for it in the second week, you could have sent it by third week at least.”

“Your best is not helping. Automac is losing business, thanks to your inefficiency,” the Vice President thundered. “The market is dynamic. Some models sell more than others. In this scenario, sales forecasts cannot be accurate, neither can monthly schedules. You have to be flexible. Perform or perish.”

“Guardwell has been meeting daily schedules without much of a fuss…”

“The items are available to us within 24 hours of ordering. They’ve been living up to the promise, despite fluctuations. They have also assured that they will not hold us to our monthly schedules. We lift any quantity any time.”   --- But the good days don’t make up for the bad ones, as Bhaskar said. They don’t cancel out each other.

As a customer I look at daily deliveries, but as a supplier I am content with the cumulative. The damage cannot be undone. The phrase “capacity utilisation” conveys nothing on its own. It needs the frame of time to be meaningful.

Does the small matter?

“Our products are not available at the retailers. “The scheme is ineffective because distributors are not reaching out to all retailers?” Mechanics lose interest in gathering points when they see the items frequently unavailable.

Insights from the kitchen

“If things keep changing so dramatically, why does the OEM bother with a monthly forecast? And if the forecast changes so crazily, why give it importance?”

“They fulfill the total quantities as per the original schedule. But this doesn’t mean they are punctual.”

“If capacity is limited and if we change our mind – one is bound to suffer.”

If the common factor is you and your plant, then you could be the reason for every vendor’s unreliability.

“Forecasts become erroneous. So everyone adjusts for erroneous forecasts of the previous months, which results in excess inventory that has to be netted off from the latest demand pattern.

If we were to make a long-term forecast, errors will keep piling up. We will need to undertake massive corrective measures at the end of that longer period.”

“Can’t this forecast be sent by the middle of the previous month at least, so you can prepare better?”

“No. That’s the time everyone is running helter- skelter trying to meet the month’s targets. At the same time, nobody knows exactly what will be the residual at month end, due to skewed output.”

“Just to keep our efficiency levels up, we start producing whatever we can, using up the common parts. Then, we run short of material to complete the actual orders.”

The root of all problems, seems to me, is this forecast.”

“If you ask me, you should not be relying on it so much.

“The word reactive does sound inferior to the word proactive. But in this context, the point is when one cannot predict and prevent, then it is better to have systems which can detect and react fast.”

make sure I always have raw material. And always battle- ready, which is ready to fulfill any immediate demand. And ignore the forecast. Since there is no certainty in the auto world, it would serve us well to accept that.

Not a typical conference

Our working capital is locked up because of delays in settling credit notes. We’ve lost sales because of material not being available.” --- “You dump inventory on us. But you don’t do anything in the market,”

“At the end of the month, I am dumped with material that I don’t need. What I need I don’t get. Then I am forced to sell at discounted prices just to release the locked up cash.

There is always pending stock, pending credit. We definitely can’t survive the write-offs.”

The billing is done every day. It is uniform through the month.” --- Guardwell’s billing is spread out throughout the month, it doesn’t heap stocks on distributors towards the month end. At the same time, it’s been growing at a rapid rate. “We are holding three months of inventory. Prakashbhai holds only 15 days of inventory at a time. Yet, his business is growing,”

The distributors say they don’t have targets, yet their sales growth is the best in the industry.

The right inventory

since we do have a decent number of full kits, we’ve ramped up production and pushed down WIP,”

How much should I order, what data should I refer to? How do I arrive at the quantities?

“I bought raw material before the forecast arrived and then ordered raw material as per the forecast once it arrived. I ended up with too much raw material inventory.”

Min-max or reorder point systems work when demand is fairly stable. But not many SKUs behave like that. So is forecasting the only way out?

Lean is mean?

“So you produce according to a schedule which is nothing but a forecast given by the OEM?”

“How can you call that JIT?”

“It can be called JIT if everybody, including the vendors, create and move inventory closest in time to the real demand, JIT, at every level.

“The Kanban system does not help when the demand is erratic. So demand has to be smoothened or levelled. Instead of peaks and troughs, it has to be one straight line. It cannot fluctuate wildly.”

I can’t control demand, no way I can tame it.

“There is a way,” We call this mix model levelling. It means that every product has to be produced every day.

“The Japanese call this Heijunka. It prescribes that every product be produced in every cycle. These cycles have to repeat rapidly, many times during a day. Keep the cycles short and quick.”

Heijunka says: Give equal attention to all your SKUs, ensure continuous supply. Do not give the market a chance to miss any of your products. Satisfy the market and you will never see another day of expediting.”

The many vendors in the many tiers can’t have their own rhythm. Tiers can’t have their own rhythm in isolation.

In Japan, Toyota did it. It took Taichi Ohno 20 years to perfect it. That company had the commitment and patience to continue on the journey.”

Same story every month

“Sunilji, if you ask me what’s the biggest crib of the distributor, it is the irregular billing. A bulk of it is done in the last couple of days of the month.”

hockey stick has always been there. Many companies in the manufacturing and distribution business operate this way. 30-40% of the target is achieved by the 23rd or so, then 70% is done in the last few days.”

“We would willingly take on fast-movers, but we aren’t so lucky to get what’s on our wish list.”

“The distributor could probably deal with being so full, if he is full with the right kind of stock. Companies choke us with the wrong stuff which only incapacitates us.”

“The other aspect is this. The distributor has limited capital. When it is stuck in the wrong kind of stock, our hands are tied. We cannot buy the fast-movers. This causes a loss to the company as well.

“The distributor is in a tricky situation. When he wants product x, he is given product y, which is not immediately saleable.

“The distributor is stuffed with wrong stocks. This means he has a shortage as well as surplus. The two always occur together.

“Guardwell assured us it wouldn’t create surplus or a shortage at the distributors’ end.”

The supply of fresh stocks is restricted to whatever stocks I’ve sold at a product level.”

“Guardwell advised me to expand the range of products I supplied and also service more small retailers. That did the trick. Sales began to climb.”

“All retailers are equal in the eyes of Guardwell. No A, B, C categorization based on size, no differential treatment.”

Lessons from a tube of toothpaste

you don’t promote one brand over the other. You don’t switch customers. As far as I can see, you treat all brands – high or low margin – as equal.”

“Companies want retailers to take on more and more stock. We invest our money in their products. Now, some products sell fast, some don’t. We cannot treat all products as equals.”

‘the customer buys, the retailer doesn’t sell,’

incentivizing the retailer does not impact sales.

Small is big

“When does a retailer not pay on time?”

“A retailer dodges payment when asked to pay for unsold items. That’s the general attitude. But for whatever he has sold, he mostly pays willingly.

“A retailer can’t not keep buying and not paying.

How does a distributor get a retailer to pay, promptly?”

Keep less stock with him!”

“Give him small and frequent lots.

“Restrict supply, at the outset, to say 15 days’ stock. Assuming supply is once a week, that much material is enough. After that period, when he has sold all of the stock, he will need to order again. When will he get the stock he orders? Only after he clears his previous payment!”

Guardwell removed all trade schemes which can force trade partners to advance their orders and maintain high inventory.”

the cost of not going to the small retailers is higher than that of servicing him regularly.”

he will buy large quantities that will last for several weeks or at least till he can afford another trip?”

“The stock reaches the tiny town and sits on the retailers’ shelves for weeks, at times months, together. That stock is actually my working capital.”

“The retailer hoards stocks, doesn’t pay the stockist. The stockist doesn’t pay me. My money is stuck. I suffer.”  

“So you should service the retailer regularly, restrict his stock to a few pieces per product?”

“Yes. That’s the way to ensure my money doesn’t get locked up in idle stock. By staying away from the small retailer, I am doing myself a disservice.”

“As you can imagine, the conspicuous absence of companies leaves the door open for dubious agents who swoop in and gobble up market share,”

All this talk of market share is baseless when we don’t know the size of the market.”

they actively meet the needs of these retailers, service them regularly, save them those tedious trips to stockists. Whatever the retailers need, agents deliver to their doorstep.”

“So, if you look at it… by not servicing small retailers, companies expose themselves to more risk and more loss.” Prakash stopped to confirm if Sunil agreed. “Guardwell explained this to us, opening our minds to expanding our network of retailers.”

“Look, Guardwell reduced our inventory and followed the same system of limiting supply to whatever we sold. They helped us reduce our inventory. We are helping them expand their market reach.”

“Unbelievable! This means that Guardwell is taking on the excess inventory. How can a company implement this kind of a strategy of shifting inventory burden from distributors to within itself?

Glimpses of Guardwell

“Do we produce just-in-time, as per demand? Yes. Do we use the techniques of JIT? Are we following the systems of Heijunka and using Kanban cards? No.

The painful process of set-up time reduction, standardisation, levelling and smoothening –the trio integral to achieving JIT production - would run a healthy, functioning plant into the ground before elevating it to perfection, she warned.

“You don’t need to shut out all fluctuations, and create an air-tight factory. A few fluctuations are bound to find their way in, both for volume and model.”

“Toyota needs Heijunka because it supplies to dealers according to the dealers’ orders or forecast. We don’t do that.”

We are only looking to dampen the fluctuations, reduce them drastically. Not eliminate the fluctuations.”

WIP can be constant only if parts or raw material are perennially available. If the FG is low and constant, it means the plant is producing according to off-take not to forecast.

Buffet of lessons

“The mis en plas or the raw food or ingredients are ready. When we see that a particular item is running out fast we make a fresh batch.”

“The average per head cost of a buffet and an a la carte meal is the same for a group as large as ours. But with a buffet, a person gets to sample a large variety of dishes.”

Distributors receive from Guardwell’s warehouse exactly those products that have been sold or moved out of the distributors’ warehouses.

The production team, Sunil grudgingly concluded, is the backbone of the replenishment system.

Gleanings from the water crisis

one demand point – however large – was far easier to satisfy for a supplier than multiple small points.

The tanker could keep one large overhead tank from running dry, but it couldn’t prevent hundreds and hundreds of buckets from drying up.

The overhead tank, an intermediary between the tankers and the buckets, ensured that the buckets received water whenever the taps opened.

the overhead tank acted like a dampener.

An overhead tank acted as a reservoir of water, a storehouse. The equivalent of a storehouse for the auto industry could only be a warehouse or a central warehouse.

Without a central warehouse, the demand and supply have to be aligned perfectly.

with a sufficiently stocked central warehouse, OEMs would have access to auto parts to keep their assembly lines well fed and running.

How could he transition from manufacturing to a ‘schedule’ to manufacturing to ‘maintain stock levels’?

Guardwell enjoys twice the protection because it holds seven days FG which is twice its lead time. The key is lead time,

Shorter the lead time, more agile the plant.

What was the simplest ways to shorten lead time?

One, in the presence of complete raw material, the SKUs can be assembled in no time.

Two, if quantities of orders of each SKU are brought down, those orders can be fulfilled in little time.

Instead of manufacturing to forecast, the plant can manufacture according to OEM offtakes, which are small quantities,

“Instead of manufacturing to OEM forecasts, which will involve big batches, we will manufacture according to OEM off-takes, which shrink the batch sizes. The number of SKUs will come down, so will the lead time,”

Discovering the inherent harmony

That is the power of a symbiotic relationships – a win-win relationship.”

Instead, they’d speak of the dialogue that had opened their eyes to the need to transform their relationship from “parasitic to symbiotic”,

The buffet, the broken pump, the vivacious Noronha, with his cautionary tales, the fatiguing yet enlightening encounter with Priya Kapur, were analysed at length.

What do we want?

Articulating the ‘want’ - high sales figures, a chaos-free plant that satisfies the needs of both OEMs and distributors’

The sales team would despatch stocks from the central warehouse to distributors based only on the distributors’ consumption. Like the buffet system. In other words, they would react to the ‘pull signal’ as sent out by the distributors.

The plant would have to manufacture stocks and replenish the stocks despatched from the warehouse to distributors, just like the kitchen staff cooked up the food and topped up the buffet spread at the restaurant.

That’s how sales and production would together execute the perfect ‘pull’.

The central warehouse would be the dampener that would keep fluctuations in market demand from blowing into the plant, just like the overhead tank shielded the tankers from demand coming from the many households (and their numerous buckets) in a society.

Plants following TPS draw up schedules based on dealer orders or dealer forecasts. What I am proposing is that we do away with forecasts completely.

Instead, we look at what the distributors are consuming and despatch only those products from the central warehouse. And the plant will produce what the warehouse is despatching.”

This aspect sets this system apart from the Toyota Production System, which manufactures quantities as per dealers’ orders. Dealer orders are nothing but forecasts. These orders are force-fitted onto the Heijunka of the plants,

“The central warehouse acts as a good enough dampener across dealers. A regional warehouse would act as an additional dampener, shielding the plant completely from the fluctuations of local markets.

The central warehouse would also double up as the aggregator of stocks. Just like the overhead water tank storing water for apartments.

“The distributors can have low inventories, unlike in the Toyota Production System, where the inventory would be high because distributors are still forecasting their orders,”

“The central warehouse might have slightly higher inventory, but the inventory of the entire pipeline will come down and the sales would go up.

Visibility is low, yet flexibility is high. That’s the paradox.”

“I won’t pay attention to products whose sales have touched only one or two pieces. And I will attend immediately to those that are close to a stockout; their batch sizes will be big enough to keep plant efficiency figures healthy. I have full flexibility to decide on batch sizes and timing of production.”

“When will you produce those one or two pieces that have been dispatched from the warehouse?”

“I might fit those between schedules, whenever there is a gap in capacity. Or choose to finish those if I have time after a particular shift ends. I can also attend to them when I am ready with a similar set-up for a similar product.

Or I might choose to sit on those till the stock levels dip to an extent that when I do take up the production of that particular product, the batch size is decently large.

“It’s exactly like how we take our cars for fuel refills. We do it at our convenience, thanks to the fuel meter, which indicates the stock levels.

Visibility means flexibility.”

“Unlike in Toyota Production System, where the batch sizes have to be small and fixed, here the batches can be of any size. That’s flexibility in the true sense.

“A distributer has to catch every retailer he spots. That’s what makes him a distributer. Only wholesalers can afford to sit on their hands and wait for retailers to come to them.”

“A distributor does not vary the price with quantity and customer. But a wholesaler, he’s a different breed. He sizes up his customer, looks at the quantities he’s buying and then fixes the price.”

“Retailers have assumed that the route to getting higher ROI is via high margins. They don’t see that they are trading high ROI for margins.

There is no debate about which of the two is more covetable. ROI, of course. Higher margins means buying in bulk. They have to hold that inventory for long periods.

About five percent damages taken into account. These eat into the margin. Eventually, there is a loss in ROI.     

“Higher margins do not guarantee higher ROI because margins only come with large quantities. That’s not desirable at all. The only way to secure high ROI is to focus energies on inventory turns.”

“High inventory rotation is not a given, companies are unable to ensure this. Retailers, in the pursuit of reasonable ROI, keep demanding higher and higher margins.”

“I will supply them small quantities. Free up their working capital. This will allow them to buy more variety. More variety will reach the market. Sales will go up when we expand reach.”

“That’s the way to go, theoretically at least. Improved range coupled with wider reach will deliver that shot in the arm for sales. Sales begin to climb, distributors would want in on it.

They’d want more and more pieces of the same pie, not another pie. What I am saying is when distributors get a taste of the attractive ROI, they’d want to consume more,”

“We can implement the solution in a controlled environment. Make sure we get good results and use that to convince people,”

A pilot project

“No more orders and forecasts,”

“You simply have to report your daily sales to us. We will replenish your stocks accordingly, send you only those products that you have sold,” he repeated. “There won’t be any stockouts. I guarantee that.”

Even if the targets are not met, I promise you, we will not push material on you.

“We want you to actively increase coverage of the market, improve your service, and do better range selling.”

Norm Setting. That was the first task of the pilot. Sunil looked at transportation time – from the plant to the warehouse of the distributors - 10 days. This plus five days (allowing for any delays) would be the target level or the norm.

He then analysed the rate of sales of each product, by studying sales figures of the past month, and arrived at the average quantities that could be sold in 15 days.

Next, Sunil and his team visited the distributors’ warehouses to assess their stock levels.

Back at their office, records showed that one of the distributors had reached his credit limit.

 

Another review meeting

In retrospect

“That our colleagues’ imaginations are limited by their past. High Gear is trapped in the past.”

We view the world through the lens of our experience. When we encounter something radical, we evaluate it with reference to past experience, our baggage.

Unfortunately,we use our past experience, which is based on the old paradigm, to evaluate the future involving the new paradigm.”

The ideas are radical. Any mind would find it hard to wrap itself around them. To listen to theory and relate it to one’s own job and work environment would take a complete shift in attitude.

“Same goes for the salesmen. Won’t they lose their minds without targets? The idea that primary sales cannot be controlled directly is hard to swallow.

“Think of the production men’s plight. No schedules, no monthly plans. Breaking it to them would be like pulling the rug from under their feet!”

There’s a bigger challenge here. We need to find ways to make people – anyone – change.”

Healthy lessons

recognised that ruling out status quo as an option forces one to act.”

“Godbole agreed to our pilot because he feared the status quo – sales not improving.

the distributors agreed to participate in the pilot because the inventory turns were low and deteriorating.”

“Everybody in High Gear has different goals. Maintaining status quo is the safest option; they are invested in the current paradigm. You should have made the effort to convince each person why preserving the status quo is not good for him as an individual in the organisation,”

“Convince the person to let go of status quo and create capacity? Is that all there is to your change management process?”

“It’s the way a father teaches cycling to his child. He pushes, motivates and handles obstacles that come in the way.    

Once the child starts learning and enjoying the activity, the father can let go and be assured that the child can cycle independently; the child has entered a new state of inertia.

Converting the wholesalers into distributors would demand a massive paradigm change.

“The wholesalers were dealing with a few large retailers. Now if they were to turn into distributors, they’d have to deal with numerous small retailers.

They’d need more staff to handle the extra load, the number of transactions. The reconciliation effort multiplies overnight when you take on more retailers.

His sales people have to maintain a certain rhythm of visiting the retailers. There are challenges with respect to transportation.

“None of us acknowledged these problems or took the initiative to solve them. And I was merely instructing, not handholding or coaching. I should have worked with them to remove the obstacles, just like the instructor did with me.”

“Everyone needs a coach to make a transition, someone who has seen the obstacles along this journey and knows how to overcome them. He knows the challenges that will arise while crossing over to the new paradigm. If left alone, they are likely to go back to the old paradigm.

The importance of sequence

START   

- Consumption-based replenishment in plant

- A central aggregation point

- Replenishment for suppliers

- Replenishment for distributors

- Replenishment for retailers

- Expansion of reach and range in market

- Replenishment for OEMs

Each requires us to discontinue old practices.

 

STOP     

- Monthly schedule for plant

- Monthly schedule for vendors

- Pushing inventory to meet primary targets

- Volume-based schemes for distributors and retailers

- Wholesaling

“We should take few large distributors in a region,” Sunil continued, “Put them under pull-based replenishment with reserved stocks and then start work in the same region to increase the range and reach.

Yes, availability of stocks will not be perfect but it will be lot better than it is today.”

“The replenishment based on consumption will break the sales skew. We will get additional sales and also get capacity at the plant to implement the next step.” 

Formun Altı