1,75 Trilyon USD kaybın, 471,9 milyar USD si aşırı stoklardan kaynaklanıyor.
Sebeplerine göre dağılım:
- Tahmin hataları, %36 paya sahip: FMCG tipi firmaların payı %53 tür.
- Büyük perakendecilerin devasa tahmin yazılımı harcamalarına rağmen küresel bazda tahmin hataları hâlâ birinci sebeptir.
- İddialı tahmin yazılımları sayesinde Kuzey Amerika ve Avrupa' da sınırlı iyileştirmeler sağlanmıştır. (Yetersiz stok raporunda bunun bir bedelinin de düşük ROI olduğuna işaret edilmiştir)
- Gelişmekte olan ülkelerde sermaye-teknoloji-eğitim yetersizlikleri nedeniyle durum sıkıntılıdır.
- EMEA, Asya/Pasifik bölgelerinde özellikle "taze ömürlü" ürünlerde tahmin hatalarına ilave olarak soğuk zincir eksikleri de vardır.
- Bozulma, satış penceresini kaçırma, %17 paya sahip:
- Çoğu perakendecide pazarlama ile tedarik zinciri arasında kopukluk vardır.
- Promosyon tarihlerinde ürün bulunamadığında yok satılır, promosyon bitiminde ürün gelince aşırı stok oluşur.
- EMEA ve Asya/Pasifikte sık görülür. Soğuk zincir yetersizliği ciddi bir sorundur.
- Tedarikçi sorunları, %9 paya sahip: Tedarikçi geç kalabilir, ihtiyaç fazlasını gönderebilir (kalite sıkıntısı çıkabilir). Mevsimlik hareketi olan ürünlerde daha çok sorun çıkar.
- Hava şartları:
- Modern tahmin yazılımlarına faktör olarak eklenmektedir.
- Asgari trend anlamında dikkate alınmalıdır.
- Pazarlama hataları:
- Personel sıkıntıları:
- Söz konusu olan satış personeli değil, daha üst düzeydeki beyaz yakalı personeldir.
- Tedarik Zinciri, Pazarlama, Satış, Firma Yöneticileri paradigma değişimine uyum sağlamalıdır.
- Ürün hatalı yerde: Yüksek stok seviyelerine rağmen aynı zamanda bazı ürünlerde aşırı stok, bazılarındaysa yetersiz stokla karşılaşılır. Taze ürünlerde, mevsimlik ürünlerde daha belirgindir. (Tahmin-optimizasyon yetersizlikleri de etkendir)
- Fiyat tutarsızlığı:
- Tedarikçi Yönetimli Stokta düşük performans:
- Firmalar finansal ve operasyonel kolaylık açısından VMI-Vendor Managed Inventory tercih ederler.
- Tedarikçinin standart bir tamamlama yapması firma için yeterli olmaz, satılan ürün karması için bulunabilirlik sağlanmalıdır.
- Diğer:
- Toplamda Asya/Pasifik %34, EMEA %29, Kuzey Amerika %26, Latin Amerika %11
- Tahmin hatalarında
- Asya/Pasifik %40,
- EMEA %38,
- Latin Amerika %34,
- Kuzey Amerika %30
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder